Hjælp til Gulvvarme optimering

Vi flyttede sidste år ind i et hus som har gulvvarme og klinkegulv i hele huset. Det bliver opvarmet via et naturgasfyr og i disse tider vil man jo gerne sikre at det kører så optimalt som muligt for at holde gasforbruget nede. Der er i alt 9 gulvvarme kredse fordelt på 7 telestater. Det er af fabrikatet Roth Touchline men shunten er af mærket Uponor. Gulvvarmen fungerer egentlig ok, men det er ikke indreguleret ordentligt og jeg har selv forsøgt mig lidt frem uden det store held. Jeg har desværre ikke en optegnelse fra tidligere ejer om hvor mange meter slange der er i hver kreds. Jeg overvejer at sætte flowmetre på for at se om der er flow i alle kredse men har læst mig  frem til at jeg stadig skal vide hvor lang kredsen er for at indstille flowet korrekt og så er jeg jo lige vidt. Mit spørgsmål går i første omgang på hvordan den røde knap nederst på shunten ( billede 3 ) skal være indstillet den kan drejes i alt 360 grader med uret, jeg har prøvet lidt forskelligt uden jeg synes der er forskel. Er det også korrekt forstået at pumpen skal stå på maks. konstant differenstryk når man har gulvvarme og ikke på variabelt tryk. ? Sidst men ikke mindst er det korrekt at indstille fyret på 45 grader ? altså gulvvarme vandet og ikke brugsvandet som står på 55 :-)

Se vedhæftede billeder, på forhånd tak for hjælpen.
MVH Claus
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først jeg ved ikek hvad den Vila er for et apparat.
Men du skal nok køre med en lavere fremløbs temperatur på din gulvvarme. Det giver en længere åbnings tid på dine telestater og dermed lune gulve i det meste af tiden. 
Skal du til at indstille på flow på hver kreds så er det naturligvis godt at kende slangelængde. Men den kan du selv nogenlunde regne ud. Hver rum kvadrat meter X 3 plus 2 X afstand hen til fyret. 
Så har du et værelse på 10 kvm som ligger 5 m. fra fyret så er der ca. brugt 35 - 40 m slange. 
Da indstilling af flow er forholdsmæssig så er det ikke så vigtig med helt præcise tal bare de alle udregnes på samme måde.
Så skal du vide hvor mange omgange regulerings skruen kan tage fra helt åben til lukket. De største rum lukeks helt op og de andre lukkes så i i forhold til slangelængde. 
MEN måske er det indstillet, og så er det finregulering du ska i gang med.
Her skruer du alle rum termostater op på 40 grader, så der er fuld åben alle steder. Sænker fremløbs temperatur til du har passende varme i huset. Det tager nok lige en dags tid at få det reguleret ind. 
De største rum skal du ikke røre ved, Er der små rum som så er for varme regulerer du lidt ned på den ( måske 1/2 omgang) Og modsat hvis der er for koldt. 
Så har du taget hensyn til både slange længde og afkøling i rummet.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis