Varmekanon soder

Sømand
Sømand
366 5900
Hej LDS.

Jeg har en Trotec IDE60 varmekanon, med skorsten, som har tidligere har kørt upåklageligt.

Nu er den dog begyndt at sodde en del/ sort røg fra skorstenen, og efter et kvarters tid stoppe den og skriver fejl E-1  Denne fejl kan så vidt jeg kan læse mig til, betyde mange ting, men har formentlig noget med overophedning at gøre.

Jeg har haft renset så meget af brændkammer, følere osv som muligt, uden det hjalp, og har lige monteret ny dyse i dag, også uden at det har hjulpet.

Hvis jeg skruer ned for pumpetrykket kan jeg minimere røg/sod, men den giver stadig alarm efter noget tid.

Ved det optimale pumpetryk soder den meget, så tænker at den mangler luft, og som følge deraf heller ikke kommer ordentlig af med varmen.

Blæseren starter fint, og den kan vel ikke pludselig være begyndt at køre langsomme rundt ?
Elmotoren er trækker blæser, trækker også dieselpumpen, kan det evt være pumpen der giver større modstand til motoren, så den giver for lidt luft ?

Gode råd modtages gerne :-)

Mvh
Sømand.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
23490 7480
Kender ikke specifik denne varmekanon, men det plejer at være for lidt luft i forhold til dyse størrelse. 
Eller er der et regulerings spjæld som kan åbne for noget mere luft. 
Det sidste vil få en bedre forbrænding MEN det vil sikkert også varme noget mere så den igen kommer på over ophedning. 
Er der en mulighed for at du har fået en alt for stor dyse i ? Selv om jeg godt opfatter at du skifter på grund af at den soder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Sømand
Sømand Trådstarter
366 5900
Hej  EV.

Den begyndte at sode med den oprindelige dyse,  og jeg har efterfølgende skiftet til en ny og identisk dyse, uden resultat.   Jeg tænker også det er for meget diesel i forhold til luft som er problemet. 
shortcut
shortcut
832 9900
Har du skiftet kvalitet på brændstoffet ?

Det kan godt give sod fra en varmekanon.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Sømand
Sømand Trådstarter
366 5900
Bruger alm auto diesel, har dog tænkt om det kan være blevet for gammelt/hengemt, og evt være blevet tykkere pga kulden,  så vil prøve at suge fra en dunk med ny diesel. 
Sømand
Sømand Trådstarter
366 5900
Har nu haft nærmest alt skilt ad, renset, og samlet igen.
Tror at den ikke få luft nok /blæseren ikke kører hurtigt nok, for i går satte jeg en ekstra blæser bagved kanonen, for at give ekstra luft,der kørte den uden problemer.

Da jeg havde adskilt pumpen, som sidder i modsatte ende af elmotoren, der kørte blæseren/elmotoren hurtigere (2400omd/min) end når pumpen er monteret, så køre den mellem 1600og 1800 omdr.min.  Kan en defekt kondensator evt være årsag til at elmotoren ikke køre stabilt i omdrejningerne ?

Kermit_369
Kermit_369
1339 7860
Det er der pillefyrejere  der kan relatere til. 
En kondensator ældes over tid og kapaciteten falder. Det resulterer i mindre trækkraft.
Prøv at finde en ny på nettet eller hos den lokale elinstallatør. Den skal have de samme værdier som den gamle.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Sømand
Sømand Trådstarter
366 5900
Kermit tak for svar, det vil jeg prøve.  
Varmekanonen er efterhånden 7-8 år gammen, dog ikke kørt så meget, men tænker jeg prøver med en kondensator ;-)
Sømand
Sømand Trådstarter
366 5900
Kermit_369 skrev den 15-01-2023 13:24:22

Det er der pillefyrejere  der kan relatere til.
En kondensator ældes over tid og kapaciteten falder. Det resulterer i mindre trækkraft.
Prøv at finde en ny på nettet eller hos den lokale elinstallatør. Den skal have de samme værdier som den gamle.

Så fik jeg skiftet kondensator.  Blæseren kører straks ca 2300omdrejninger, og soder ikke.  Så tror/håber problemet er løst.    Mange tak for godt råd.

Mvh

Kermit_369
Kermit_369
1339 7860
Godt du fik det til at virke.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Populært lige nu

1. Hvad hedder sådan en dims?
    Lav-Hus (læst 369 gange)