Gasbeton - hvilken tykkelse indbygget niche

Hej LDS

Vi har besluttet at inddrage noget fra det ene af to tilstødende badeværelser til det andet.

Der skal mures en ny skillevæg af gasbeton op.

Mit spørgsmål er imidlertid kan jeg bruge multiplader med 125 mm tykkelse og så 50 mm, hvor nichen skal være eller er det nødvendigt med f.eks. 150 mm og 75 mm hvor nichen skal være?
I bund og grund er mit spørgsmål om man kan nøjes med 50 mm tykkelse det ene sted?

På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo lidt an på hvor stor nichen skal være. 
Min glasdør til bruseniche går ind i hjørnet. Jeg har begge sider / vinger i bruseniche med 50 mm gasbeton. De går op i 200 cm højde og den ene ca. 70 cm ud fra bagvæggen. Der hænger endda en glasdør på den. Men den er støttet på bagsiden i 160 cm højde af 50 mm tyk gasbeton hylde ( denne har jernarmering i sig ) Den anden er ca. 50 cm ud fra bagvæggen og støtter imod bordplade i bord - skabs arrangement.
Den som står mest frit har fået noget der ligner en hylde knægt skjult ned i toppen. Så den er lidt forstærket der.
Det har ikke givet problemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej igen

Tak for input.

Det drejer sig om selve væggen som skal bygges imellem værelserne - om den, der hvor indbygningsnichen er, kan nøjes med en vægtykkelse på 50 mm.

Jeg regner ikke med, at den skal fylde hele bredden af væggen, så de tykkere multipladerovenover kommer også til at hvile af på tykke multimplader.

Jeg har forsøgt at tegne det.
Med indbygnings niche mener du så et indhak til at stille f.eks. hårshampoo ?
Så vil det helt klart kunne holde. 
De  50 mm multiplader kan holde til en del tryk oppefra, men hvis det er en større væg som evt. ikke er støttet for oven så kan det godt blive noget  "dingelværk" 
Det var det jeg frygtede med mine bruse vinger. Men jeg havde meget lidt plads så der skulle skæres ned hvor det kunne lade sig gøre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis