Udførelse af dør og vindue fals ved ombygning

Hej, jeg er ved at bygge mit hus om, og skal bl.a. have sat en dør og et vindue i en gasbeton væg jeg sætter op, som erstatning for en garageport der pt. står mellem min garage og bryggers. Derudover skal jeg have fjernet et ydervindue, og lavet hullet om til min nye hoveddør. Huset er af ældre dato, med 100mm inder og ydermur, og 100mm hulmur, isoleret med batts. Når jeg skal lave de nye false, skal man så forsøge at få noget trykfast isolering ind, eller vil man med et ældre hus bare mure fuldt op? 

Og angående montering af døre og vinduer hvis man har dette trykfaste isolering, jeg ved at Knudsen Kiler laver nogle beslag til montering af døre og vinduer (K-Mur hedder de vidst), er det dem man normalt bruger, eller er der bedre alternativer?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt monterer man døre og vinduer i deres fals ( ved oplukkelige vinduer ) Så kommer skruerne ca. midt i ydermuren, og de ødelægger ikke den pæne maling i den synlige karm. Hvis det er mursten i ydermuren kan du bore 6 mm huller igennem både dør og ind i muren. Så skrues det fast med karmskruer. De skal ikke have plugs eller lignende. Døren skal være kilet fast i  lod på(  hængsside )samt justeret ( håndtagside) så den lukker  godt før du begynder at skrue den fast 
Vindues falsen kan laves på 2 måder.
1. pudset op 
Så skal du have anbragt ca. 30 mm tyk og 100 mm bred flamingo strimmel som isolering op langs ydermuren. Så skal du lave en ca. 65 mm tyk gasbeton blok og lime ind så hulmuren er lukket. Denne flamingo "sprække" bliver skjult af dørens karm. Når det er lavet kan du pudse det op eller spartle det på normal vis. 
2. Med krydsfiner plade/ fibergips. Så skal du bestille dør og vindue med rille for inddækning i alle sider. Så fastgør du lægte / forskalling på gasbeton kanten så højde netop passer med rillen i døren / vindue. Pladen skubbes ind i rillen og stiftes eller skrues fast på forskalling. Så kan resterende sprække dækkes af gerikt eller liste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 15-12-2022 23:11:01

Normalt monterer man døre og vinduer i deres fals ( ved oplukkelige vinduer ) Så kommer skruerne ca. midt i ydermuren, og de ødelægger ikke den pæne maling i den synlige karm. Hvis det er mursten i ydermuren kan du bore 6 mm huller igennem både dør og ind i muren. Så skrues det fast med karmskruer. De skal ikke have plugs eller lignende. Døren skal være kilet fast i  lod på(  hængsside )samt justeret ( håndtagside) så den lukker  godt før du begynder at skrue den fast 
Vindues falsen kan laves på 2 måder.
1. pudset op 
Så skal du have anbragt ca. 30 mm tyk og 100 mm bred flamingo strimmel som isolering op langs ydermuren. Så skal du lave en ca. 65 mm tyk gasbeton blok og lime ind så hulmuren er lukket. Denne flamingo "sprække" bliver skjult af dørens karm. Når det er lavet kan du pudse det op eller spartle det på normal vis. 
2. Med krydsfiner plade/ fibergips. Så skal du bestille dør og vindue med rille for inddækning i alle sider. Så fastgør du lægte / forskalling på gasbeton kanten så højde netop passer med rillen i døren / vindue. Pladen skubbes ind i rillen og stiftes eller skrues fast på forskalling. Så kan resterende sprække dækkes af gerikt eller liste. 

Jeg fandt bare nogle tegninger der viste at man satte døre og vinduer ind, med isoleringen i midten, og overlap til begge sider. Vil man normalt ikke trække facadedøren så langt ind som muligt, for at beskytte mod vind og vejr?

Hvis du trækker den ind vil den kunne gå imod muren ved hængsel side hvis den åbnes meget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også