Efterisolering ved skråvinduer

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål som nogen forhåbentlig kan komme med et bud på hvordan jeg kommer bedst i gang.

Det er blevet koldt udenfor men sandelig også ved mine skråvinduer på 1. salen. Lysningen er utroligt kold, særligt i bunden. De aller-koldeste morgener er den så kold, at der er mere kondens her end på selven ruden. Jeg går og overvejer hvad jeg kan gøre ved det. Jeg tænker at der må mangle isolering?

Det er et ældre hus og vi har overtaget det for ~3 år siden. Jeg tror at vinduerne blev skiftet sammen med taget for ca. 8 år siden. Så der burde jo være noget isolering trods alt. Umiddelbart var min plan at liste pladerne af og se om jeg kan hjælpe ved at fylde mere isolering derind.

Er der nogen der har andre/bedre bud?

Mvh,
Michael

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker du skal ind i skunken og se hvordan det ser ud?
Skunk er naturligvis det nemmeste men det bliver nok nødvendig også at tage plader af. 
Der skal både være isolering og dampspærre. Man kan købe dampspærre sæt som passer til netop det vindue. 
Normalt siger man at der skal være 50 mm fra isolering og op til lægter/tagflade til udluftning over isolering. Men du må du se bort fra tæt på vinduer. 
Så der skal laves isolering ind over de spær som sikkert er på hver side, og i bunden 300 -400 mm isolering

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej igen,

Tak for de gode inputs - det sætter jeg stor pris på. Det er helt rigtigt at en tur i skunken kan give lidt mere, så turen gik derind i formiddags. 

Det ligner umiddelbart at der ikke rigtig er nogen isolering på undersiden.
Jeg benyttede lejligheden til at få rettet lidt op på den nedfaldne lodrette isolering. Det skal siges at der også er yderligere isolering bag de lodrette plader, så det er ikke helt galt - men det lader ikke til at der er andet i bunden af lysningen end en plade. Jeg tjekkede under to vinduer og de så nogenlunde ens ud.

Hvordan får jeg lettest lavet en bare nogenlunde isolering af lysningen?

På forhånd tak for endnu flere gode input.

Mvh,
Michael

Hvis det øverste billede er undersiden af din vinduesplade har du svaret på hvorfor det er koldt:-)
Så vil der sandsynligvis heller ikke være nogen isolering bag den lodrette plade under vinduet.

Det ser i øvrigt ud som om der er plads til forbedring med resten af isoleringen også.

Selvbygger med stort S. 
Ja, der er ingen tvivl om at der er plads til generel forbedring af isolering af skunkvæggen også. Der er dog også noget isolering bag de lodrette skunkvægge, men jeg har fået hængt det nedfaldne op igen.

Men hvordan med lysningen - findes der et godt trick? Jeg skal vel bygge et eller andet der kan bære isoleringen, så der er isoleret nedenunder.
Annonce
Du kan sikkert sætte lægte stumper ned fra dine sær i en passende afstand. Det kunne være 300 mm fra den lodrette flade. Der kan så sidde 2 forskallings brædder vandret på dem. Det er kun den nederste der sættes på i første omgang. 
Fra den nederste og ind til bræddevæg sætter du 2 - 3 stk forskalling som kan bære isoleringen under vinduesplade. 
Så isoleres den vandrette del og derefter den lodrette del ( isolering skæres skrå oppe ved taget ) Til sidst sættes den sidste forskalling på tæt op imod spær. 
Men du skal jo også have styr på dampspærre først. Den skal ligge imod den varme side og højst 1/3 inde i isolering. Kan du se kanten af en dampspærre oppe fra side beklædningen så skal det klæbes sammen. Kan du ikke så skal du lade dampspærre være så lang at du kan trække kanten op, og få det klæbet sammen den dag du kommer til at lave siderne.
Der er en god chance for at vindues karmen ( den vandrette plade ) ligger løs ind og kan du få den ud vil det jo hjælpe dig ret meget. 

Nederste billede ligner at der er lukket af for ventilation ved tagfoden? Det er ikke så smart hvis det er tilfældet. Det må ikke proppes isolering ud der stopper for ventileringen.
Formidabelt. Tak for det gode og meget konkrete forslag, Erik. Du får det til at lyde helt overskueligt. Jeg forestiller mig at noget skal laves inde fra skunken og noget inde fra værelset, det finder jeg nok ud af. Det jeg er mest i tvivl om, er nok dampspærren, men jeg har fundet en dampspærrekrave som burde passe præcis til det vindue. Forløbet er vel at jeg bygger "kassen" der skal bære isoleringen og så sætter kraven på når jeg mangler den sidste 1/3 - eller misforstår jeg fuldstændigt?

Omkring ventilering i skunken, så kan jeg godt se at det ser sådan ud på billedet, men den går umiddelbart ikke helt ud til taget og der er kommer både lys og masser af luft ind på den anden side. Så det tror (håber) jeg ikke er et problem.

Endnu en gang tak for input.
Hvis du bruger velux dampspærre krave så skal du have den helt ude imod pladerne i siden altså den varme side. Kraven har en vulst som presses op i udfræsning på vindue, og sætter sig fast. Der er mulighed for at sætte 2 små skruer op i hvert hjørne. Da de lodrette plader og den øverste kommer i samme udfræsning så passer kraven bedst helt imod den varme side. 
Dampspærre kraven er universal og kan foldes i hjørner hvis der er overskud i stedet for at klippes.
Reglen om 1/3 inde hedder maksimalt 1/3 inde 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis