Gulvvarme, 2 kredse er kolde

Hej. Jeg har et gulvvarmeanlæg, som har kørt fint i flere år, men da det ikke kunne holde en passende rumtemperatur i et rum, opdagede jeg, at 2 ud af 3 kredse virkede helt kolde.
Lidt facts: fjernvarme med ude regulering, 9 kredse hvoraf de 6 ligger i hvert sit rum og køkken-alrum har 3 kredse, tryk er ca. 2 bar.
Problemet er i køkken-alrum med de 3 kredse (nr. 2,3 og 4 termostat på billedet). Der er 1 rumføler, som altså styrer de 3 kredse. Alle 3 termostater reagerer fint, åbner og lukker og bliver varme ved åben, så jeg har lidt svært ved at se, hvad der er galt. Har udluftet de 3 kredse efter bedste evne, dvs. alle 3 samtidigt da jeg ikke har haft termostaterne afmonteret. Kreds 3 bliver varm, mens 2 og 4 er kolde.
Normalt er fremløbstemperaturen sat til Max. 40 gr, men for at få rumtemperaturen op har jeg de sidste par dage kørt med 50 gr. (Klinkegulv).
Anlægget er ca. 6 år.
Hvad kan være galt?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stiften under telestaterne sidder formodentlig fast ved de 2 kredse.
Hej djdj. Det har jeg også tænkt, men hvorfor bliver de så varme?
Hvordan afmonterer jeg telestaterne? Jeg tror der sidder en unbraco skrue nedenunder.
Det er lige meget om telestaterne bliver varme (termostaterne som du kalder dem)
Du skal mærke på pex slangerne om de bliver varme, hvis ikke de ændre temperatur så har djaydjay formentligt ret i at stiften har sat sig på ventilen under telestaterne.
Fjern det sorte flamingo, så løsner du blot umbracoen og lirker telestaterne af, brug en flad skruetrækker til at trykke lidt på stifterne til der kommer gang i dem igen.
Tak Daniel. Min logik var at en åben telestat er varm og en lukket er kold, hvilket har passet fint. Jeg tog alligevel telestaterne af og de var begge åbne (stiften oppe) og de kunne fint motioneres. Hvad skulle gøre en lukket telestat varm? De andre lukkede telestater er kolde. Jeg kan ikke rigtig nå ind og mærke på pex rørene. Er vi enige om, at hvis jeg afmonterer telestat 2 og 4 og kontrollerer, at begge stifter er oppe, så burde der komme varme, hvis det er telestaterne, der er problemet?
Hej. Tak for input i 2 : )
Jeg er blevet lidt klogere på telestaterne. Det er styrestrømmen, som varmer dem op, når der er signal til åbning, og der er ingen strøm, når de er lukket. Så det var min vildfarelse, at det var anderledes, da temperaturen passede med returløbstemperaturen - så tak for det.
Jeg har udluftet grænsende til gennemskyllet de 2 strenge en af gangen, så der nu er varme i den ene, og den anden er vist godt på vej. Jeg håber, at alt er ok
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis