Ildfaste rør med sand til pilleovn

Hej, 

Jeg har købt 4 ildfaste rør 20 cm. Ø  til min pilleovn, da jeg forestiller mig at kunne gemme lidt af varmen. Det lykkedes ikke rigtigt. Nu overvejer jeg at fylde sand i røret med lidt keramisk isolering i bunden. Er der nogen der har erfaring eller viden så jeg ikke laver noget forgæves? 

Mvh Alexsiw:-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor vil du gøre af rørene? Der er ingen grund til at bruge ildfaste rør andre stedet end i brændkammeret, og der får du ikke plads til 4 sandfyldte rør.

Hvis du vil holde længere på varmen skal du tilføre mere masse i/på ovnen i form af sten el. lignende.

Selvbygger med stort S. 
Ok, rørene skal i hvert fald have fuld kontakt med hinanden for det har nogen effekt.
Der er ikke nogen overflader der bliver varme nok til det er nødvendigt med keramisk isolering.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 15-12-2022 20:51:56

Ok, rørene skal i hvert fald have fuld kontakt med hinanden for det har nogen effekt.
Der er ikke nogen overflader der bliver varme nok til det er nødvendigt med keramisk isolering.

Som Superdiy er inde på skal du have fuld kontakt mellem røgrør og massen.

Men hvor varme er dine røgrør?
Tænker de skal være godt varme for at opnå noget.
Hvis de er det ville jeg skaffe noget blik e.l. og forme om røgrøret med en afstand på måske ti-tyve cm. 
Og lukke det i bunden, og derefter fylde det med f.eks fint sand(det giver mindst luft i sandmassen) der minimerer afstanden til røgrøret.
Når pillefyret så stopper skal du sørge for at der ikke er træk gennem røgrøret/skorstenen. Gør der det vil massen jo afgive varme til skorstenen hvilket vil mindske gevinsten. Dette må gøres vha. et manuelt spjæld i røgrør/skorsten da skorstensfejeren ikke må godkende det.
Gevinsten vil delvis være afhængig af hvor meget røgrør du har der kan udnyttes.
Hvor stor gevinsten vil være aner jeg ikke.

Mvh, John 
Der udelukkende opvarmer vores 1850'er stråtækte hus med brænde i en masseovn(+ en lille brændeovn på 1ste sal til når kulden virkelig slår til)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ved nogle oliefyr er der lukkespjæld ved blæserens indsugning. Det vil mindske træk i skorsten meget og det er lovlig. Men den skal åbne automatisk når fyret starter op. 
Om det vil forstyrre tomgangs fyring er jeg ikke klar over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for jeres svar. Jeg tænkte på at bruge keramisk isolering i bunden så sandet ikke ender på gulvet. Jeg overvejer lige mit projekt igen.
Kender ikke noget til pillefyr (ud over hvad brændsel der benyttes), men hvis tiden mellem stop og start er lidt kort, skal man hurtigere af med den akkumulerede varme. Det gøres bedre jo større overfladen er, så derfor vil en bølget flade være bedre.
Evt. med en eller flere ventilatorer, der kan styres af en sensor i sandet, mod fladen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis