Wavin gulvvarme

Hej, jeg har en varmepumpe som bl.a. forsyner gulvvarme via en wavin 9000 styring. Systemet blev etableret i 2013. Problemet er at der er konstant varme i gulvet i 2 rum selv om termostaten ikke kalder på varme. Dvs. Der er grønt lys i display på styringen og setpunktet på termostaten er 19 grader men alligevel er gulvet varmt og der er 24 grader i lokaler.
Rumtermostater er trådløse og viser det samme som i display og der mangler ikke batteri.
Er virkelig træt at at se jeg bruger 50 kWh i døgnet med de priser vi pt har når jeg ved vi kunne bruge meget mindre. Nogen der har et bud på hvad der kan løse mit problem inden jeg ringer til vvs’en?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din stifter i ventilen på de pågældende 2 rum har sat sig i åben position.
Tag telestaten af, og tryk stiften ned et par gange med en flad skruetrækker indtil den kan bevæge sig frit op og ned. Så skulle dit problem gerne være løst.
Tusinde tak for svar det har jeg lige prøvet og håber det løser problemet. Skal nok lige give en opdatering når jeg kan se resultatet senere i dag
Det kan også være telestater der ikke sidder ordentlig på. 
Du kan redde situationen spare penge og samtidig få bedre varme comfort ved at skrue ned for den termostat som sidder ved din fordeler system. 
Hvis man regulerer der så skal der være åben på de fleste kredse og du får en lun gulv næsten hele tiden.  
Dur det ikke i alle rum så vender du tilbage og kan få vejledning om indstilling af reduktions ventiler i dit varmeanlæg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for input. Jeg synes desværre ikke det har haft den ønskede effekt da jeg her til aften fortsat har meget højere temperatur end sætpunktet. Jeg tog  telestaterne af i morges og trykkede stifterne i ventilerne i bund en del gange og satte telestater på igen. Jeg synes heller ikke det virker som om telestater ikke sidder ordentlig monteret. Den grå plastikring som telestater trykkes ned over kan sidde løs hvis den ikke er skruet helt i bund (er gjort). Kan det have noget at sige hvis den ikke er skruet i bund?
Elmand: jeg er ikke helt med på hvad det er for en termostat der sidder ved fordelersystemet. Alle mine termostater er trådløse og sidder i hvert rum men tænker jeg misforstår hvad du mener?
Jeg har lige lagt er billede mere op af telestater og et hvor plastikringen jeg skriver om kan ses
Hvis den ikke er skruet i bund, så kan telestaten ikke nå til at trykke stiften helt i bund, og kan dermed heller ikke lukke helt = der er altid lidt åben for varmen til den kreds.
Annonce
Det kommer an på hvilken varmesystem du har hvordan du regulere blande  / fremløbstemperaturen. Hvis du ikke har radiatorer kan det være på varmepumpe du skal regulere det. Og her er det en fordel at sætte den så lav som muligt. Altså indtil du fryser. 
Har du radiatorer sidder der ofte en pumpe og termostat lige ved siden af fordeler rørene. 
Jeg synes at kunne se en ekstra ledning der er monteret i styring ud over tilgang og de 9 telestater. Mon ikke det er til en pumpe som ikke kan ses på billede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Igen tusinde tak for alle de gode input. Det er en varmepumpe (luft/væske) og der er gulvvarme i hele huset dvs. ingen radiatorer. Jeg har haft alle telestater af igen og motioneret ventilerne igen samt sikret plastikbeslaget er skruet helt i bund - og nu virker det 🥳. Takker og bukker for hjælpen 🙂
Lige en anden ting, hvis du er interesseret i at spare mere på strømregningen. 

Hvis du kan få din rumtemperatur helt op på 24 grader og du kun har behov for eksempelvis 21-22 grader, så kan du godt sænke din varmekurve/fremløbstemperatur. 

Så måske du alligevel skal have en vvs'er til at indstille eller selv prøve at justere varmepumpen :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis