I forbindelse med kommende carport -> garage projekt, kigger jeg lidt på dampspærre. I Carporten er der opsat 1 lag gips hvorpå der er skruet profil brædder, og afsluttet med et flot lag maling.
Kan jeg komme uden om at skulle poste 5000 kr i et nyt loft, udelukket for at smide en dampspærre op, så vil jeg frygteligt gerne det.
"- SBi (Statens Byggeforskningsinstitut, red) har gennemført et forskningsprojekt, der ganske overraskende har vist, at tilstedeværelsen af en dampspærre ikke gør nogen forskel i forhold til fugtigheden i loftsrummet, når loftet i øvrigt er lufttæt og velventileret. Det betyder reelt, at man ved energirenoveringer kan efterisolere et sådant loft lige så meget man vil – med eller uden dampspærre."
"Puds eller spartlet gips
Men loftet skal altså være tæt i forhold til rummet nedenunder, understreger han. Det vil i praksis sige, at loftet skal være pudset eller udført som spartlet gipsloft."
1) Mit loft er hverken pudset eller spartlet, men der er trods alt sømmet et komplet profil loft op hen over samlingerne i gipspladerne. Kan jeg anse mit nuværende loft som værende lufttæt?
2) Bonus spørgsmål. Hvis jeg kommer uden om dampspærren til loftet, er det så overhovedet nødvendigt med dampspærren i den kommende letvæg der lukker carportens side til.
På forhånd tak.