Lufttæt loft.. er mit loft det? (dampspærre problematik)

I forbindelse med kommende carport -> garage projekt, kigger jeg lidt på dampspærre. I Carporten er der opsat 1 lag gips hvorpå der er skruet profil brædder, og afsluttet med et flot lag maling.
Kan jeg komme uden om at skulle poste 5000 kr i et nyt loft, udelukket for at smide en dampspærre op, så vil jeg frygteligt gerne det.

"- SBi (Statens Byggeforskningsinstitut, red) har gennemført et forskningsprojekt, der ganske overraskende har vist, at tilstedeværelsen af en dampspærre ikke gør nogen forskel i forhold til fugtigheden i loftsrummet, når loftet i øvrigt er lufttæt og velventileret. Det betyder reelt, at man ved energirenoveringer kan efterisolere et sådant loft lige så meget man vil – med eller uden dampspærre." 

"Puds eller spartlet gips
          Men loftet skal altså være tæt i forhold til rummet nedenunder, understreger han. Det vil i praksis sige, at loftet skal være pudset eller udført som spartlet gipsloft."

1) Mit loft er hverken pudset eller spartlet, men der er trods alt sømmet et komplet profil loft op hen over samlingerne i gipspladerne. Kan jeg anse mit nuværende loft som værende lufttæt?

2) Bonus spørgsmål. Hvis jeg kommer uden om dampspærren til loftet, er det så overhovedet nødvendigt med dampspærren i den kommende letvæg der lukker carportens side til.

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) nej
2) ja

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

well.. måske jeg kunne lokke dig til at uddybe dit svar lidt, for jeg finder det en smule mærkeligt at 3-4 milimeter spartelmasse i samlingerne skulle gøre så stor en forskel? Kontra et 1 cm tyk bræt, samlet i fer og not.
1) et profilloft er piv-utæt ift luftgennemgang, dit gips er ikke spartlet  i samlingerne så det er her muligt for luft at passere, især ved kortkanter hvis det da er pladelag, hvis det er gipsfliser er det endnu værre. Forskellen ift et spartlet loft er at afhærdet spartelmasse har relativt beskedent fugtoptag når det ikke udsættes for direkte våde forhold og er diffusionsåbent men det tillader ikke direkte luftgennemgang.

2) fordi du ikke har dampspærre et sted betyder det ikke at det er en god ide at udelade den et andet sted, det er jo ikke sådan at fordi du ikke har dampspærre et sted så fiser al fugt i luften automatisk derhen. Dvs at man ud fra samme logik heller ikke kan udlede at fordi man ikke har dampspærre i loftet så kan man ligeså godt udelade den i væggene.

Under alle omstændigheder skal du have en permanent varmekilde (eller passiv varmepåvirkning) i din garage for at dampspærre er aktuelt.

Svar nok?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Om det er svar nok.. det var da ihvertfald et svar man bedre kan forholde sig til end JA NEJ. Jeg er ikke helt solgt på dit skriv endnu, takker for din tid men afventer og se om andre har andet at byde ind med før jeg afskriver et kun 3 år gammelt loft.

Ved carport er det overhovedet ikke aktuel med dampspærre. 
  Man skal have dampspærre på den varme side, så den skal du flytte oppe eller nede afhængig af om solen skinner på taget eller ej.   
Nå spøg til side, der skal ikke være dampspærre i hverken garage eller carport. Kun hvis der er opvarmning som BOFH antyder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Carporten ombygges til opvarmet garage. 
Konstant opvarmet = Tæt dampspærre 

Lejlighedsvis opvarmet = Behøver ikke dampspærre.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også