Strømforsyning

Jeg laver nogle små lamper med en lysdiode i den kan klare 3,6 v Max har man en strømforsyning på ca 4,5 v sætter man en formodstand på der er ca 0,025 mA over pæren så man bruger oms lov til at beregne modstanden v divideret med A så får man modstanden man skal bruge men. Det virker som om at 4,5 v påtrykt en lille transformator/strømforsyning ikke svarer til volt der er på den er der nogen der ved om det er transformatoren eller måleinstrumentet der er noget galt har flere måleinstrumenter ,men kan det skyldes at transformatoren Ingen belastning har fra måleinstrumentet ps glemte at skrivestil man skal huske at trække ca 3/ 3,6 volt fra de 4,5 v så får man det man skal bruge 1til ca 1,5 v divideret med 0,025 mA

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en strømforsyning (DC-volt) eller er det en transformator (AC-volt) du har?
0,025mA over pæren????? Det giver ingen mening.
Mener du over lysdioden, og mener du 0,025mA igennem lysdioden, hvilket er ALT ALT for lavt, for du har jo 3,6V over lysdioden.
Hvis du har en strømforsyning der giver 4,5V og har 3,6V over dine lysdioder, og de skal have 25mA, bliver det følgende modstand:
modstand = (4,5V-3,6V) / 25mA = 36R
en dc strømforsyning  I er 25 Ma U ca 3-3,6 v  jeg siger ca 3 volt for ikke at brænde lysdioden
af grunden til at jeg skrev 0,025 er fordi det hedder det på en lommeregner men jeg har en strømforsyning på ca 4,5 v påtrykt når jeg måler på den med et multimeter står der ca. 8 volt så skal jeg have en større  formodstand hvis jeg vil brænde lysdiode af så er det jo en modstand som skal æde 5 volt jeg har sat lysdioden op med den strømforsyning men jeg har sat en modstand på med ca 500 ohm så brænder dioden ikke af og den lyser fint så hedder det pludselig 8v minus 3 volt  5 v divideret med 25 MA ser ud til at det 200 ohm eller hvad

 

25MA betyder 25 Mega Ampere (regner med du mener 25mA som er 0,025A?
Strøm lysdioder = (8V-3V) / 500R = 10mA
Hvis den lyser fint med en formodstand på 500ohm med den strømforsyning du bruger, hvad er problemmet så?
Du skal dog lige være opmærksom på et der så bliver afsat 5W i modstanden, så den skal kunne klare den varme/effekt.
Lige en korrektion. I modstand hvor der løber 10 mA og spændingen over modstanden er 5 V optager modstanden 50 mW. Hvis det er en modstand med ledninger, er det ikke noget problem.

Det kan være lidt drilsk at beregne den rigtige modstand, da spændinger over lysdioden er afhæng af strømmen. Den er kun 3,6 V ved maksimal strøm, og man bør altid bruge betydeligt mindre strøm.  Prøv med en modstand der er meget større end beregnet, og gå ned i modstandsværdi hvis der er for lidt lys. Der skal selvfølgelig tages hensyn til den maksimale strøm i lysdioden. Dvs modstande må ikke være under den beregnede værdi.

Det er svært at lave den slags uden et multimeter. Man kommer langt med et til 200 kr.
Der findes mange apps til beregning af elektriske kredsløb.
Jeg havde lige fat i en, som også indeholder formler/beregninger for LED.
Input:
Kildespænding = 8V
Spænding over LED = 3,6V
Strøm over LED = 10 mA
Resultat:
Modstand = 440 Ohm
Strømtab = 44 mW

Men med et spændingsfald på 3,6V over dioden kan du trække mere end en LED, da 2X3,6V er <8V, så med samme input som før og 2 dioder i serie er resultatet:
Modstand = 80 Ohm
Effekt over modstand  = 8 mW
Effekt ved enkelt LED = 36 mW

Så prøv at finde en app som passer dig.
Den vil spare dig for mange beregninger (og fejlberegninger   )

Jens
Lige et indspark - har også rodet en del med Led - klogt at lave en beregning først, bagefter bruger jeg et passende potmeter og justerer ind til fornuftigt led lys, så er det nemt at måle modstand i pot - giver et fornuftigt udgangspunkt.  

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis