Loftdåse i badeværelse renovering

Hej

Jeg håber der er nogen som kan svare på loftdåse til badeværelse gennem dampspærre.

Jeg har et gammelt hus, hvor der ikke er plads til loftdåsen under dampspærren, da lofthøjden vil blive meget lav.

Kan en loftdåse med en dafa kabelkrave omkring holde tæt, eller skal der eventuelt også en downlight box over til at sikre mod fugt nu, hvor det er badeværelse?

Eller noget helt tredje?

Min elektriker er på tidlig juleferie, så kablerne bliver trukket bagefter oppefra.

På forhånd tak for hjælpen 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan benytte de nye lufttætte typer. De har også tætning ved kabel indføring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super, tak!

Vil du vælge 1 lag almindelig gips og 2. lag et lag vådrumsgibs. Eller bare 2 lag alm. gibs?

Tænker ikke at fuldspartle, hvis det ikke er nødvendigt?

Du kan få pl dåser der er 35mm høje.
Hvor høj er en gips plade? 12mm.
Så har du 23 mm.
Skal loftet ligge direkte på spærene^?
Det nytter jo ikke at have de lave dåser hvis man trækker kabler oppefra bagefter. Så trænger man alligevel igennem dampspærre med kabler. 

ev elmand skrev den 14-12-2022 16:47:30

Det nytter jo ikke at have de lave dåser hvis man trækker kabler oppefra bagefter. Så trænger man alligevel igennem dampspærre med kabler. 

Som Trane henfører til kan man bruge dafa kabel membraner til brydning af dampspærre.
De nye "lufttætte" pl dåser, hælper jo ikke rundt ved kraven af dåsen.
Så du skal bruge 5 meter dampspærs tape for at gøre det tæt.

Annonce
Det skal naturligs tætnes ved dåsen som det er beregnet til. Modsat skal alle kabler tætnes, når nu det er målet at kabler laves oppefra, hvilket jo besværliggør det. 
Der er tætningsring som skal trykkes op i Pl dåse LINK    Enten før dampspærre og så skal der fuges eller dampspærre klemmes sammen med tætnings ring. 
Så kan der monteres oppefra. 

Tak for alle input. Tænker jeg går med lufttætte pl dåser med dafa kabelkrave, så jeg kan få det lukket.

Har I input til om 1. Lag alm gips og andet lag vådrumsgips eller 2. Lag også almindelig gips.

Kan forstå vådrumsgibs kan give grater ved skrue huller som kræver fuldspartling bagefter.
Kan 2 lag som almindelig gips klare det forhøjede fugt indhold i et badeværelse?
Får selvfølgelig vådrumsspartel i samlinger og maling med høj glans. 
Har du overvejet fibergips, der er ét lag i hvert fald nok?
Du skal nok regne med fuldspartling under alle omstændigheder. 

Til Ev Elmand

Er fuldspartling for beskyttelse mod fugt, eller for syns skyld?

Min murer sagde det ikke var nødvendigt, så kan vådrumsmalingen ikke sikre mod fugt op i almindelige gipsplader? 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også