Tykt eller tyndt service varmeslugere?

Hej. Mine børnebørn bruger tykt keramisk service… tallerkener, krus osv. vi har diskuteret om det tager længere tid, mere strøm i opvaskemaskinen end tyndt porcelæn. ungerne mener at vandet bliver 60grader, når det er valgt Og at det er ligemeget hvilket service. JEG mener at vandet først er 60 grader varmt når servicet også er det, og at det tager længere tid før vand og service at blive 60 grader, når servicets massefylde er større.
vi var til en fest med 50 mennesker i en fin dyr restaurant med tykt keramisk porcelæn. Derfor tog vi diskussionen.
hvem har ret? 

Når lysten driver værket
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har helt ret. Det koster at varme de ekstra kilo op, men når opvaskeren er færdig, bidrager den ekstra energi lidt til rumopvarmning.

Søren O
Ja det må koste lidt ekstra, og tallerken stakken fylder mere i skabet. Men brug nu det postelin som man synes er pænest og mest behagelig.
Maskinen sprøjter rundt med vandet under opvarmningen og der kommer service jo også med i processen. 
Det sker en opvarmning under vask og det varme vand derfra pumpes ud i kloakken, så det er minimal hvad det bidrager til opvarmning af huset. Nogle maskiner skyller med sidste omgang i varm vand, det pumpes også ud i kloakken, men straks derefter åbnes lågen automatisk og så bidrager varmen fra porcelæn til rumopvarmning. Man oplever der at porcelæn bliver mere tør end plast skåle. De sidste køles hurtig af og derfor kan der være dråber på dem. 
Alt i alt bruger det lidt mere strøm, og det bidrager minimal til rum opvarmning, som i øvrigt også kun er gavnlig i vinter halvåret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som andre skriver, vil tykt service bruge mere energi. Hvis en tallerken vejer 100 g mere end andre, skal der bruges ca. 8 kilojoule ekstra for at varme tallerkenen op fra 20 til 60 grader. Det vil sige at man skal vaske 450 tallerkener for at bruge 1 kWh ekstra.

Den ekstra varme fra de 100 g bidrager til opvarmningen af boligen, da den først afgives igen, når maskinen stopper. Men det vil være til den pris elvarme koster.
Jeg er rystet over hvad i skriver.
Jeg har altid troet at hvis maskinen varmer vandet op til feks 60 grader (fordi programmet siger at den skal det), så er det det vand der bliver spulet rundt i maskinen, og så er det ligegyldigt om maskinen er fyldt med tallerkner eller plastbøtter.
Vil det sige at en maskine der er halvtom bruger mindre energi end en maskine der er fyldt til randen ?
Jeg troede et program var et program...
Hvordan ved maskinen så om det er en brosten eller mormors gebis der ligger i den   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik der er simplere end du tror.

Hvis du tænder en elkedel, vil den bruge mere tid til at komme op på 100 grader hvis der er mere vand i. Den bruger altså mere energi til at varme vandet op hvis der er mere i. Det er helt det samme med opvaskemaskinen. Jo, mere den skal varme op, jo længere tide tager det at komme op på fx 60 grader. Opvarmningen af servicen sker ved at varmen "suges" ud af vandet, så den derved skal varme vandet i længere tid.
Annonce
Ok, jeg har bare altid tænkt det som en beholder med vand der bliver varmet op og derefter "sprøjtet" rundt i maskinen.
Så derfor kunne det være ligegyldigt om den var var fyldt brosten eller en tom.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er derfor jeg skriver "de fleste maskiner" Nogle ældre maskiner har varmelegeme synlig inde i samme rum som man har kurvene i. Så er det en portion vand som varmes op. Men i de nyere maskiner sidder varmelegeme i et rør som går fra pumpe og til spulearme. Der er det brug fort gennemstrømning for at få varmelegeme "kølet af" 
Men uanset metode så vil postelinet modtage noget af varmen og derfor holder udsagnet om at der bruges mere strøm ved tykkere porcelæn. 
Man siger rigtig nok at man skal fylde maskinen op inden man sætter opvask i gang, for at det ikke skal blive for dyrt. 
Det betyder ikke at en fuld maskinfuld er billigere end 1/2 fyldt. Men det betyder at det er billigere pr. tallerken som vaskes op.

Tusind tak for svarene, når jeg konkluderer at det er dyrere at vaske støbejernsgryder op end plastbøtter, sådan groft sagt. Enhver der tager ud af en opvaskemaskine har jo oplevet at porcelænet er ret varmt efter at maskinen er færdig og at den varme er det, der tørrer tallerkenen. Hm……

Når lysten driver værket
Ja du må gerne " hovere " og nyde den flaske rødvin i fulde drag du eventuel har vundet i væddemålet. MEN der er meget lille forskel. 

Der, hvor man mærker mest til, at det tykke service suger mest varme er, når sovsen, kødet og grøntsagerne bliver koldt, når det kommer på tallerkenen. Derfor er det en god ide at varme de tykke tallerkner op.

Chr 

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis