Hulmursisolering OK?

Jeg bor i et hus fra 1957 der burde være hulmursisoleret. Men jeg gad godt vide hvor god isoleringen er - om den fx er faldet sammen.

Har et billigt termokamera (Flir 1), kan godt se temperaturforskelle, men spørgsmålet er hvor lille forskel skal være for at man kan sige den er OK?

Spørger jeg én der lever af at hulmursisolere er svaret nok givet ...

/Henrik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et hus på ca samme alder, der er ikke meget hulmur, optimalt skulle der være 70mm hos mig, men der tikker kopsten ind, og mørtlen hænger i gardiner, så vil tro jeg har under 50mm isolering.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er jo især fra udhæng og lidt nedad man skal være opmærksom på. Kan man der se en markant grænse kunne det indikere toppen af isolering. Du kan jo også "måle" indvendig og se om muren er markant koldere i nogen områder. 
Er der ikke en farve skala som indikerer hvor mange grader forskel der er.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Under vinduer, glemte murerne af og til isolering, og ved hjørner, gavle mm. Der blev storsjusket med isoleringen dengang...
Der blev vist ikke isoleret i hulmur i 1957 så det må være blæst ind senere. 
Hen i 60`rne begyndte man at isolere hulmure, og her var det ikke ualmindeligt at man anvendte "slæbe isolering". Altså isolering blev leveret på pladsen som det skulle, men så slæbte man nederste række isolering med op i hele  murens højde, og efterlød så den måtte øverst så det ikke kunne påvises ved evt. kontrol. Den resterende isolering kunne så sælges eller bruges hjemme hos håndværkerne selv.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg var med, da isoleringsmanden hos mig borede i fugen og stak et lille kamera ind. Man kunne tydeligt se, at der ikke var isoleret.

Hvis jeg var dig ville jeg bore ind udvalgte steder og mærke efter med noget langt og tyndt.

Mit hus er i øvrigt også fra 1957. Der er stålbindere og fin plads i hulmuren.
Annonce
Det kunne faktisk godt se ud som om der kommer en del varme ud oppe under taget. Og i soklen. Og i de uisolerede kældervinduer jeg ikke har fået skiftet endnu ...


Jeg har lige fået hulmursisoleret i mine to stuebygninger. Den ene bygning er fra 1940'erne og var hulmursisoleret med vermicolit. Det blev suget ud og erstattet af glasuld - spændt på at måle/mærke effekten.

Den anden bygning er fra 1968 og var isoleret med rockwool-bats. Men i sommers lavede jeg et rimelig stort hul i muren i forbindelse med et skydedørs-projekt og kunne se, at rockwoolen lå MEGET ujævnt og et enkelt sted manglede. Hulmursisolatør-mesteren anbefalede at blæse ind (oven i de eksisterende bats). Ham der kom og lavede arbejdet fortalte, at han aldrig har oplevet at blæse så meget isolering ind i en allerede-isoleret mur. Så der var virkelig behov og jeg bilder mig ind, at jeg allerede kan mærke forskellen i dén stue, som altid har været koldere.

Men generelt er det største problem i mit hus (sammensat at 3 forskellige bygninger), at der er virkelig meget byggeaffald/murbrokker i bunden af murerne. Flere steder kunne de ikke blæse ind, fordi der var fuld af sten og mørtel. Enkelte steder kan jeg måle at temperaturen på væggen falder fra f.eks. 19 gr. til 15 gr forneden. Så det giver nogle irriterende kuldebroer.

Mvh. AllanE
henrik9000 skrev den 14-12-2022 09:46:25

Det kunne faktisk godt se ud som om der kommer en del varme ud oppe under taget. Og i soklen. Og i de uisolerede kældervinduer jeg ikke har fået skiftet endnu ...


Husk at tjekke varmekurven på dit kamera, dvs. se hvad forskellen er på de forskellige farver. Et termografi-kamera viser forskelle relativt, dvs. det kan snyde lidt og se værre ud end det er. Nogle vil altid vise det koldeste område som blåt og det varmeste gul/rød, uanset om der er 5 graders forskel eller 0,5.


Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis