Stort kuldenedfald/kuldebro - løsning?

Hej LDS,

Vi har et meget stort kuldenedfald fra vores ovenlysvinduer i køkkenet. Og der er meget kondens i bunden af ruderne. Da der er køkken under, er nærmeste radioter i modsatte ende af rummet eller i toppen af trappen til højre for vinduerne. Altså ingen varmekilde lige under. 

Ved en rumtemperatur på 19,5-20 grader, er der i vindueskarmen oppe under ovenlysvinduerne omkring 4 grader koldere. Måske endnu koldere ved selve ovenlysvinduet. Den relative luftfugtig ligger mellem 45 og 60 %. Vores hus er fra 87, og jeg formoder at vinduerne er lige så gamle. 

Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe problemerne med fugt, kuldebro og kondens? Vil det hjælpe at skifte glasset i vinduerne? Vi lufter naturligvis ud 2 gange om dagen med gennemtræk.

Vedhæftet er et billede af kondens, når der er produceret rigtig meget vanddamp fra madlavning og bad. Almindeligvis er der blot kondens i bunden af vinduet.

VH KLS 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser det har du følgende muligheder..
¤ Udskift vinduerne til moderne 3 lags..
¤ Eller lav forsatsvinduer (nok ikke den kønneste løsning)
¤ Få en varmekilde sat op, så der er samme temperatur ved vinduerne, som rumtemperaturen.


Vi prøver igen, i morgen --
kls skrev den 13-12-2022 12:12:48

Du tænker ikke at skifte glasset alene kan gøre tricket? Det bliver svært at sætte en varmekilde op dér under vinduet, er jeg bange for.

Har 5 gamle GGL8 - hvor jeg selv for 12 år siden skiftede de gamle 16mm termoruder til 2-lags energiruder med varm kant - der ER en forskel men ikke noget der rigtigt batter.

Planlægger at udskifte dem til nye indenfor de næste par år - hvis forskellen er ligeså markant som de andre vinduer hvor de er skiftet til designs med 3-lags rude så er det en bemærkelsesværdig forskel at det giver.

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

kls skrev den 13-12-2022 12:12:48

Du tænker ikke at skifte glasset alene kan gøre tricket? Det bliver svært at sætte en varmekilde op dér under vinduet, er jeg bange for.

 3 lags termoruder, er formodentlig en del tykkere, så der skal nok nye vinduer til.

Kan du ikke have en radiator neden for vinduerne, varmen trækker jo op.

Vi prøver igen, i morgen --
De vi for et par år siden fik skiftet alle vores gamle 1978 vinduer med nye Velfac 200 vinduer med 3lags glas, regnede vi også med at slippe for at skulle tøre vinduer af hver morgen, men vi fik en lang næse.
Jovidst dyggen er da væsentligt mindre, men især i bunden og i de nederste hjørner er der så meget, at vi stadigvæk bliver nød til at tøre af hver morgen.
Og vores luftfugtighed ligger på under 50%, og der bliver dagligt luftet ud.
Annonce
Ruderne vil jo være det koldeste sted, så derfor vil det hjælpe med en varmekilde under ruderne..

Vi prøver igen, i morgen --
Trådstarter skrev: 
Vedhæftet er et billede af kondens, når der er produceret rigtig meget vanddamp fra madlavning og bad
Du bør bruge emhætte og udsugning de pågældende steder. Det er ikke meningen at vanddampe skal spredes ud i huset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand: Det gør jeg naturligvis også med begge dele. Det spredes jo alligevel i nogen grad, selvom man bruger emhætte og udsug på bad. 

@BOFH: Altså kunne du se en forskel på, hvor meget vand der kondenserende? 

je_ns: Nix. Ikke en mulighed. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis