Vand ved loft ventilator

jeg har nu haft min duka loft ventilator i over 1,5 år uden de store problemer
men har her den sidste uge eller 2 oplevet at der var begyndt at komme vand ned 

ventilatoren er monteret i badeværelse og selvfølgeig brudt dampspærren - den er dog både tætnet på ovre og undersiden af dampspærren.

så mit spørgsmål er hvordan i alverden kan der komme vand ned i selve blæseren og styringen? både røret og ledningen er isoleret med over 200 mm på loftrummet?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det være isoleringen der er faldet af? Kan der komme vand ned i hætten på taget?
AllanE
AllanE
2281 2650
Kondensvand pga. kulden kan være et bud. Det har jo ikke regnet og stormet kraftigt de senere dage, men til gengæld meget koldt.

Jeg havde en lodret ventilationsrør i badeværelset indtil for nyligt hvor jeg lavede det om til vandret ud gennem væggen. Der var ikke blæser på, men hvis spjældet var lukket/næsten lukket, gav det kondensvand i røret, som dryppede ned i badeværelset. Af samme årsag er det ikke alle blæsere, der er anbefalet til lodret montering.

Mit rør var dog ikke isoleret, som dit. Men måske er isoleringen ikke helt tæt eller der kan være et stykke til sidst, som ikke kan isoleres. Har du kontra-ventil på? Altså en klap der lukker i røret, når blæseren ikke kører?

Mvh. AllanE
Er din type ventilator med spjæld  på bagsiden? I så fald skal spjældet formentligt fjernes hvis den monteres i loftet?
Annonce
Jydetømeren
Jydetømeren Trådstarter
2
Røret er et isoleret flexrør så isoleringen er inke faldet af - samt isoleringen har jeg kørt helt ned så den er 3 cm under dampspærren for ikke at skabe kondens omk dampspærren og tapen

Ventilatoren er godkendt til lodret brug og der er intet spjæld hen over da der skal være frit når den starter grundet den har selvstyring
GodeVen
GodeVen
582 5220
Ja, det er utvivlsomt kondens. Ved meget lave udetemperaturer, kondenserer selv halvtør luft når det stiger langsomt op i røret.

Hvis du kan sætte ventilatoren til at køre oftere, bedst hele tiden med meget lave omdrejninger, vil det kunne løse problemet.

Ventilatorer med simpel fugt styring, kan blive snydt, når der er meget koldt ude. De lave udetemperaturer gør at indeluften er meget tør. Så når fugtigheden stiger i badeværelset, er den måske ikke høj nok til at tænde ventilatoren, men den er høj nok til at give kondensproblemer, da udeluften er meget kold.
Ventilatoren leveres monteret med et primitivt kontraspjæld på bagsiden i form at papirtynde plastflapper. Dette skal fjernes ifm lodret aftræk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Rørskade / forsikring
    Lav-Hus (læst 420 gange)
  2. Fiks idé til at lukke dette hul
    Lav-Hus (læst 336 gange)
  3. Gearreduktion - hvordan?
    Lav-Båd (læst 555 gange)
  4. Fejl i galvanisering?
    Lav-Hus (læst 284 gange)
  5. Pris på fundament