Cirkulation varme

Hej

Jeg har et spørgsmål til cirkulation af varme i en etageejendom. Jeg bor selv på 4. sal i en 5 etagers bygning.

Vi har fjernvarme, og der går varmerør lodret igennem min lejlighed op til overboen.

Mit spørgsmål er, om der typisk er cirkulation af varme i de lodrette rør, selvom alle radiatorer i hele bygningen er lukket. Altså, er der cirkulation i centralvarmeanlægget, ligesom der er cirkulation i det varme brugsvand?

Jeg spørger, fordi de lodrette rør altid er varme; også selvom jeg ikke har varme på. Er det fordi overboen har varme på, eller vil der normalt være varme i rørene pga. cirkulation?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der vil normalt ikke være cirkulation i rørene hvis ikke der er noget forbrug (lukket for alle radiatorer). Er de lodrette rør hos dig varme, må overboen have lukket op for varmen.

Søren O
Hej Jan
Kan sagtens være lidt af det hele afhængig af varmeanlæggets alder og opbygning, nogle boligforeninger går også ind og "bestemmer" fremløbstemperatur på anlægget ofte via udefølere og den slags, nu ved vi ikke om det 1 strengs eller 2 strengsanlæg ? mange ældre etageejendomme er udført som 1 strengs og der det ganske naturligt at der er omløb/cirkulation, og bruger din overbo varme er det ganske vist, varmen skal jo op til ham og er nødt til at benytte det rør der går gennem din lejlighed. Der findes en masse automatik man kan monterer på disse anlæg strengreguleringsventiler ude og inde følere vejr kompensation osv men du vil altid opleve varme rør hvis overboen bruger varme, og ofte også alligevel da mange anlæg kører enkle uden megen automatik, og ja lige som du selv skriver med det varme vand det jo ikke meningen i skal vente længe på varmen når frem til jeres radiator, så rør kan sagtens være varme selv om der ikke er forbrug på denne årstid.  dog håber jeg da ikke i har varme på alle rør i de lune måneder ? så skal du bede om det bliver reguleret da  det er vild frås og da det tjener sig ind på meget meget kort tid, især nu. med de priser Mvh 
Her i de kolde måneder har du så lidt "gratis" varme. Hvis jeres forbrug i hver lejlighed måles på hver radiator, så får jer der bor længere nede lidt varme ud af de rør uden at det tælles på jeres måler. 
Når jeg så sætter det i anførsels tegn, så er de enkelte målinger et forholdstal som så bruges til at beregne afregning ud fra ejendommens samlede forbrug. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis