Overgang mellem gasbeton og spånplade

Hej.
Jeg har to steder, i hhv. køkken og stue, overgange mellem gasbeton væg og en "kasse" som er bygget i spånplade henover et vinduesparti. Overgangene har været sandspartlet og beklædt med glasfilt, men er desværre revnet med tiden, ikke mindst efter at vinduerne blev udskiftet.
Hvordan reparerer jeg bedst disse revner og hvad gør jeg for at overgangene efterfølgende blev så lidt synlige som muligt?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville skærer filten væk lige over sprækken og fylde med malerfuge og male over.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan fjerne det der er bulet op, sætte selvklæbende armeringsnet på og spartle igen og så ser det pænt ud igen i et stykke tid men jeg har nøjagtigt det samme problem i mit hus og jeg har repareret det 3 gange og det kommer igen efter 1-2 år, så hvis du finder en varig måde at reparere det på vil jeg meget gerne høre om det. Jeg tvivler dog på at det kan løses da det er to forskelige materialer, der udvider sig forskelligt ved fugtpåvirkning og det er meget svært at gøre noget ved.
At bruge en elastisk fuge, som Operdan skriver, er ikke nogen dårlig ide, det vil holde langt bedre end f.eks. sandspartel men det bliver bare mere synligt end jeg havde håbet på i mit hus, men tror faktisk at måden at gøre det på.
Udfordringen er pga fugtoptag i materialet lyskassen er lavet af - jeg har samme udfordring hvor jeg har lavet det i fibergips - armering ind på væggen etc kan ikke absorbere forskellen så der opstår synlige revner. Flexibel fuge har jeg også forsøgt - det er både synligt pga strukturforskel men vil også revne over tid da det ikke kan flexe nok ift at optage bevægelserne imellem materialerne.

Hvis en muret løsning med overligger ikke er muligt tror jeg bedste bud er at lave det i wedi-plade.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så længe det er en meget glat glasfilt vil det være svært at se det. Evt. kan man bruge danaseal 521 som ikke skrumper eller gulner (hvis man ikke vil male), så er det endnu sværer at ligge mærke til .

Måske er det fordi man har skiftet vinduet og rykket i pladen. Vær sikker på pladen ikke rykker sig når du trykker på den

Ja hvis der er struktur i filten vil du ligge mærke til det. Du vil også ligge mærke til det hvis du ændrede bagpladen til noget der ikke var træ, da samling af nyt og gammelt filt også er mega svært.

Prøv med fuge, det koster intet og tager ingen tid. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også