Svamp på lofts-spær

Jeg bor i en ældre murermestervilla (1948), som vi løbende har renoveret.
Der kom nyt undertag i starten af 90'erne i forbindelse med at hele 1. etagen blev renoveret. Dampspærren var ikke tæt, så der er efterisoleret på loftet med papiruld. I følge det firma, der gjorde det, så skulle der ikke længere være brug for en traditionel dampspærre.
Der er traditionel udluftning i hver gavl - altså ikke mekanisk.
Vi har ikke problemer med fugt i huset, hvor der også er hulmurs-isoleret og skiftet til energivinduer overalt. 

Vi har intet stående på loftet, så jeg kigger kun derop ca. hvert halve år. 
I går kunne jeg så se fugt på undertaget, og de fleste af bjælkerne var dækket af et tyndt lagt støv/svamp. Bjælkerne virker ikke til at være angrebet, det sidder bare uden på træet.

Jeg har selvfølgelig skrevet til forsikringen, men er nysgerrig efter hvordan jeg er endt her. Jeg kiggede op på loftet i sommers, og der så det fint ud. 

Skal jeg være bekymret ? Eller skal jeg bare have behandlet det med noget svamedræber, og så få lavet bedre ventilation ? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er dine spær fugtige. Eller er det hele tørt. Jeg havde en utæt loftlem og et par spots i loftet, den smule varme der slap igennem har også lavet lidt ala dit, men ingen alarm mere, for den varme luft er bremset af en ny type spot med helt lukket bagkasse, og en lofttrappe med en lem der lukker helt tæt.
Det hele her var bare bedre ventileret da der ikke var undertag og gamle utætte tegl. Hvis der er fugt på noget er det fordi du sender var luft op et eller andet sted fra huset tænker jeg.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Det kan godt være samme årsag som du skriver. Vi havde en elektriker til at rode med spot på et badeværelse lige under loftet, og vi har ikke gjort noget særligt ved loftslemmen i mange år. 
Efter at have set billederne, tror forsikringen det er skimmelsvamp. Det er jo godt nyt, eftersom det ikke nedbryder træet. Selve kernen i træet virker tør og hård. Men, det er selvfølgelig fugtigt, hvor svampene sidder.

Hvad gjorde du ved dit ?

Der skal mere udluftning i loftrummet. Lidt huller i gavle er oftest ikke tilstrækkelig. Det er " fint " at de sælger papiruld som at det ikke kræver dampspærre. Det kræver lige så lidt /meget som andre isolering typer. 
Du kan lave udluftnings ventiler i undertaget. Det er nogen der clipses i inde fra loft rummet. Jeg ville sætte mindst 1 imellem hver spær og så i begge sider. 
Læs her om manglende ventilation af loftrum link 
Og her et eksempel  link på undertags ventil 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super - tak for svar
Jeg gjorde ikke noget, tørret det af med en klud med klorin. Det kom ikke igen da kondens kilden er fjernet.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis