Utætte ventilationsrør, varmegenvinding

Hej.
Nu hvor frosten har meldt sig er jeg begyndt at kigge med skepsis på mit Genvex info-display.
Udsugningsluften er nede på 14gr. Rummene er opvarmet til 19-20 gr, så det sker et stort varmetab på vej fra rum til aggregat.
Indblæsningsluften har jeg målt til 10 gr.

Jeg kan ikke rigtig tro andet end at der må være en utæthed i rørene på loftet.

De er dækket af papirisolering, så jeg kan jo godt blotlægge dem, men har i nogen gode forslag til hvordan jeg finder utætheden? 

Jeg har selv tænkt på noget røg af en slags. 

Mvh Mikkel

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bemærk at de 14° normalt/ højst sandsynlig er efter varmeveksleren, på vej til afkast.
Indblæsningen hvor er den målt?
Hvis det også er i display er det normalt efter varmeveksleren, på vej ind i lokalerne.
Hvor meget isolering har du over ventilationsrørene?
Tvivler på at rørene er utætte, det er nok nærmere manglen de isolering.
Du skal regne med at udsugningen måles som et gennemsnit. Har du udsugning i lidt koldere lokaler baggang f.eks. så påvirker det det samlede resultat. Jeg har aldrig set utætte ventilationsrør. Jo hvis de direkte er revet fra hinanden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for svar.

Yes, er med på gennemsnittet af udsugning.

Men er det normalt at indblæsningsluften er 10gr (målt ved ventilen, på niveau 1), når det er frost?
Det er ikke usædvanlig når du har udsug på 14 gr. 
Du kan sammenligne indblæsnings temperatur med tallet i display. Siger den f.eks. 14 grader så taber du for meget på vej ind. 
Eller mål på den ventil som er nærmest anlægget og sammen ligne med den længst væk. 
Har du minus 5 udenfor, 14 udsug og 10 ind - så mister du 4 grader på de 19 gr-difference på udsug og udeluft. Det er i omegnen af en genvindings grad på 80 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Lyder mere som et problem med isoleringen...
Rørene ligger i papir isolering, med ca 150-200 mm over rørene. 
 
I disse kolde tider er 150-200 mm isolering, over rørene, nærmest mangelfuld.

Hvad med Genvex anlægget har du givet det ekstra isolering?
Mit Nilan anlæg har fået 200 mm ekstra isolering.
Måske det bare er manglende isolering. Synes 100 mm har været nævnt som et minimum, og tænkte at jeg kom godt forbi det..
Hvor meget har du (GSH)?

Mvh 
Hvor meget har du (GSH)?

 Generelt 300-500 mm over rørene, enkelt sted, 2 m, med 150 mm, pga. manglende plads.

Både Nilan og Genvex skriver min 100 mm isolering, i deres manualer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis