Trække kabel gennem fladt tag?

Hej

Jeg håber, at der er nogle herinde som har en god idé eller to.

Har vedhæftet verdens dårligste plantegning - men blot for at give en idé.

På billedet: Sorte markering er huset med 'normalt' tag og dermed loft.
På billedet: Grøn markering er tilbygning med fladt tag, og dermed intet loft.
På billedet: Rød markering er rummet, hvor fiberboksen er placeret.

Problem: Internethastigheden er 1.000 MBit, men Wi-Fi signalet i den grønne markering er kun 50 Mbit. Det kan simpelthen ikke fange mere. Hele huset er 180 m2, så der er noget vej fra boksen til rummet i den grønne markering.

Jeg har prøvet med Google Nest WiFi og have 3 punkter: èt modem i rummet med den røde markering, fordi fiberboksen er der, ét punkt midt i huset og ét punkt i rummet med den grønne markering. Men det giver kun 50 Mbit trådløst net. En hastighedstest på Google Nest Wifi giver tophastighed, så hastigheden kommer fint igennem fra udbyder, boks m.v.

Jeg har derfor tænkt mig at trække et kabel fra det røde rum og op til det grønne, men der er fladt tag over det grønne rum, så jeg kan ikke bore op/ned og trække LAN-kabel igennem (eller er det muligt?)

Er der nogen, som har en idé til hvordan jeg bedst muligt får ført signalet fra rødt til grønt rum med kabel? En tanke var at køre kablet fra rødt rum, op på loftet, bore ud og trække kablet udenfor og så bore ind i det grønne rum. Men jeg tænker, at der må være en bedre løsning.

Ved at trække kabel vil UniFi selvfølgelig også være en løsning. Men igen; der er fladt tag, jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne få Lan-kablet frem.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er nok lidt svært at svare på ud fra den plantegning. Men en løsning kunne vel være at føre kablet langs fodpanel i det store rum og så bore ud til det grønne rum ved gulvet. Så generer det flade tag jo ikke.
bor det ud gennem sokkel og ind igen i rødt rum
mellem hullerne graver du et kabelrør ned 
Altså der er adgang fra 'det store rum' til det grønne. Det er en del af huset.

bredker: Er ikke helt sikker på, hvad du mener. Bor hul i soklen fra det røde rum? Så kablet skal udenfor? Og så grave kabelrør under jorden uden for helt hen til det grønne rum og bore ind der?
MESA skrev den 11-12-2022 16:09:02

Altså der er adgang fra 'det store rum' til det grønne. Det er en del af huset.

bredker: Er ikke helt sikker på, hvad du mener. Bor hul i soklen fra det røde rum? Så kablet skal udenfor? Og så grave kabelrør under jorden uden for helt hen til det grønne rum og bore ind der?

ja , så er du ovre alle problemerne , og det er skjult

har selv gjort det mellem bygningerne , det virker bare , og alle kabler er skjult
Du skal ikke ødelægge dit tag for at bore internet kabel igennem
Skal du have det gravet ned så benyttes speciel kabel med ekstra forstærket isolering. 
Der kunne være chance for at der er afsat ekstra eldåser til tlf eller antenne et sted i tilbygning . Fra sådan en dåse vil der gå et rør op til loft rummet over det store del af huset. 
Ellers må kablet føres på loftet og ned igennem ved tilbygning og så fastgøres langs skyggeliste. Det kan også føres i udhæng ved at man piller udhængs bræt ned. 
Lave WIFI forstærker oppe på loftet lige ud for tilbygning
Det er forslag / gætterier ud fra de oplysninger der er . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Bredker: At grave det ned er også en god idé. Men på den ene side af huset er der træterasse, hvor jeg ikke kommer ned og graver, og på den anden side går haven. Så der er meget der skal graves op og placeres ordentligt igen. Virker uoverskueligt med så mange meter der skal tilbagelægges.

ev elmand: Nu du siger det. Der er en gang i tilbygningen, og der er noget ufærdigt arbejde på loftet. Jeg ved ikke hvad der har været der (se billede). Havde tænkt mig bare at finde en dåse og lukke af med, men tænkte det kunne bruges til UniFi / Access Point. Min begrænsning er bare, 1) jeg ved ikke hvad det er på billedet. 2) hvordan jeg alligevel skal rode med ledningen på loftet af det flade tag kan jeg ikke gennemskue. Måske du har en idé?

Kan kun tænke, at alt el bliver lavet inden taget bliver lagt (eller når taget er lagt og inden gipspladerne monteres), og derefter er der ingen mulighed for at gøre noget. Måske der findes værktøj til at arbejde i 10-20-30 cms loftrum?
Har du overvejet at fremføre via 230V installationen for en hel del år siden købte jeg et billigt sæt i Aldi -det der begrænsede hastigheden der var det kun var 100Mbit stik i dem - nu fås de vel med 1Gbit. Det er vist ikke mere så vigtigt at de er på samme fase - men skal vist helst være på samme elmåler.

Hvad med at bore det ud og så føre det mellem rummene under tagudhænget. Hvis det er nede, hvad jeg gætter på, kan det vel føres op sammen med et nedløbsrør.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der findes noget der kan fiske hen i hulrum. Jeg bruger de stive 16 mm plast el-rør. Men med de begrænsede oplysninger og (din udmelding om at bore igennem taget   så er det umulig at finde en specifik løsning i dit tilfælde
Jeg synes det sidste billede viser en monterings plade fra en røgalarm. Men så ser jeg noget lidt længere henne der også ligne røgalarm. Du må have det taget ned og lyse op i dåsen for at se om der er tomme rør og så stikke søgefjeder i . Du må også op på loftet og hen og se om der er adgang til det lille hulrum derfra. 
Det jeg mere tænkt på var ekstra dåser i væggen ved siden af stikkontakter eller lignende. .

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hehe. Ville egentlig ikke bore igennem taget. Min mening var bare den typiske metode at bore fra rummet og op til loftet for at lave hul til kablet fra loftet og ned. Men uden loft er der ingen grund til at bore :D

Jeg har sådan en dåse her i væggen i rummet. Så vidt jeg er orienteret, så er det gammelt og jeg havde tænkt mig at lukke det af, da der vidst ikke produceres dåser til netop det her stik mere. Har haft en elektriker ude tidligere, som valgte at pille den af og af en eller anden grund smide den ud. Så den er bare åben sådan her. Han har hørt for det.

Vil denne kunne omdannes på nogen måde?

Men god idé med evt. at kigge på loftet om der er et sted, hvor kabler føres ud til det flade tag. Findes der et apparat til at søge efter kabler under isolering? Det flade tag starter ca. i samme højde som isolering typisk ligger på loftet.

PS: Røgalarmen i baggrunden på mit forrige billede har jeg selv sat op. Den er ledningsfri bagved. Det jeg tager billede af var sådan da jeg flyttede ind. Så gamle ejer har nok pillet noget ned - men om det var en røgalarm eller andet ved jeg dog ikke. Det må jeg lige få undersøgt.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også