Gulvvarm i et rum driller mig:(

Jeg har en wavin 9000 med Redan pumpa.

All rum kører fint men jeg har en som kalder altid på varme,Jeg har prøvet det hele men den kommer bare .hvordan slukker jeg for varme manualt?kun i denne kreds?jeg vil gerne ikke at få varme derover fordi den driller bare .
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skruer rum termostat ned på det mindste så lampen slukker / viser grønt i styringen til denne kreds. Hvis den stadig kalder på varme selv om den lille lampe viser noget andet så er det udgang i styringen der er defekt. 
Der hvor du har sat den røde ring er ikke der hvor det kalder på varme. Det er de blå telestater nederst. Og hvis det passer med nr. 4 fra venstre ( billede noget tæt på ) ser den ikke ud til at kalde på varme. Så kan det være den telestat der ikke sidder ordentlig på , og derfor ikke trykker stiften ordentlig ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-12-2022 00:01:45

Du skruer rum termostat ned på det mindste så lampen slukker / viser grønt i styringen til denne kreds. Hvis den stadig kalder på varme selv om den lille lampe viser noget andet så er det udgang i styringen der er defekt.
Der hvor du har sat den røde ring er ikke der hvor det kalder på varme. Det er de blå telestater nederst. Og hvis det passer med nr. 4 fra venstre ( billede noget tæt på ) ser den ikke ud til at kalde på varme. Så kan det være den telestat der ikke sidder ordentlig på , og derfor ikke trykker stiften ordentlig ned. 

Tak ,når jeg skruer termostat ned ,viser den grønt ,også når jeg skruer på ,bliver den røde og telestat nr 4 åbner men run bliver alt for varme selvom thermostat er på 21/20.hvordan slukker jeg varm vand kun i den zone (ikke brugs thermostaten)

når jeg skruer termostat ned ,viser den grønt ,også når jeg skruer på ,bliver den røde og telestat nr 4 åbner
Du skal skrue meget ned på rumtermostat så den viser grønt og telestat nummer 4 lukker. Så venter du 1/2 dags tid og ser om det hjælper. 
 Derefter hvis der er for varmt ved 20 gr.så vælger du 18.gr o.s.v. 
Hvis rummet bliver koldere når termostat er skruet ned så virker det som det skal. 

m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-12-2022 22:42:04

når jeg skruer termostat ned ,viser den grønt ,også når jeg skruer på ,bliver den røde og telestat nr 4 åbner 
Du skal skrue meget ned på rumtermostat så den viser grønt og telestat nummer 4 lukker. Så venter du 1/2 dags tid og ser om det hjælper. 
 Derefter hvis der er for varmt ved 20 gr.så vælger du 18.gr o.s.v. 
Hvis rummet bliver koldere når termostat er skruet ned så virker det som det skal. 

det hjælper kun to dage eller 3 . begefter driller den igen selvom thermostat er på 19 . hvordan slukker for den manualt ? 

Her er nogle forslag. 
1. skrue termostat længere ned f.eks. 10 gr.( men du siger at det kun virker et par dage ) 
2. følge ledninger fra telestat op til styring og se om det er rette kanal du kigger på. ( der er noget der tyder på at din termostat styrer forkert rum ) Skrue ned på 10 gr. og se hvilken rum der bliver kold. 
3. pille ledninger ud af styreboks for den pågældende telestat, så vil den lukke hele tiden.
4. Den seks kant skrue du viser i det gult markerede område kan skrues i bund og det vil standse gennemstrømning. Men det vil så også give problemer hvis du har glemt hvor mange omgange du skal skrue den ud igen når du ønsker varme på. Den er nemlig indstillet forholdsmæssig efter slangelængde. 

m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 16-12-2022 19:22:44

Her er nogle forslag.
1. skrue termostat længere ned f.eks. 10 gr.( men du siger at det kun virker et par dage )
2. følge ledninger fra telestat op til styring og se om det er rette kanal du kigger på. ( der er noget der tyder på at din termostat styrer forkert rum ) Skrue ned på 10 gr. og se hvilken rum der bliver kold.
3. pille ledninger ud af styreboks for den pågældende telestat, så vil den lukke hele tiden.
4. Den seks kant skrue du viser i det gult markerede område kan skrues i bund og det vil standse gennemstrømning. Men det vil så også give problemer hvis du har glemt hvor mange omgange du skal skrue den ud igen når du ønsker varme på. Den er nemlig indstillet forholdsmæssig efter slangelængde.

Tak :) ,det har jeg gjort ,det ser at vores vvs lavede en fejl og byttet to kanaler .jeg skal spørge om vand flow .hvad sker hvis jeg åbner den hel eller fuld ?

Hvis du åbner reguleringerne til de 2 kredse, kan du resikere at de stjæler varme fra dine andre rum. Der er vel en chance for st indreguleringen er rigtig, og det kun er det elektriske der er byttet om. Prøv at have lidt tålmodighed, når du har fået styringen på plads.

Søren O
Søren O skrev den 05-11-2023 21:04:18

Hvis du åbner reguleringerne til de 2 kredse, kan du resikere at de stjæler varme fra dine andre rum. Der er vel en chance for st indreguleringen er rigtig, og det kun er det elektriske der er byttet om. Prøv at have lidt tålmodighed, når du har fået styringen på plads.

Ok fint ,men hvad er forskel mellem fuld åbne og en halv åbne ? Koster det mere? Hvordan er det med vandet flow? Jeg kunne ikke forstå hvordan bliver varm vandet cirkuleres under gulvet ,er det hurtig når er den fuld åbne ?hvornår giver det mere varm ?når er den fuld åbne eller en halv? 

Regulering på den enkelte varmekreds skal være i forhold til den rørlængde som er i hver kreds. 
Er det et stort rum f.eks. stue, så skal der være fuld åben, og de andre kredse skal så lukkes ned præcis efter deres rørlængde. På den måde er der samme modstand for det vand som cirkulerer rundt, og du får samme vandhastighed.
Kender du ikke rørlængder kan du bruge rum størrelse og regne det ud efter hvis du lægger rørlængde fra rummet til fordeler oven i. 
Det er ikke så meget økonomi det gælder, men mere for at der er varme / flow nok til alle rum.  

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis