Tømme Meteo vandvarmer

Hej
Jeg skal til at tømme en vandvarmer da den skal flyttes. Nogen der kan hjælpe med hvordan jeg får den tømt? Se billeder
Hej Jeg skal til at tømme en vandvarmer da den... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tømt mange metro beholdere og har aldrig haft trykluft på. Det går nogen gange langsomt fordi luft skal ind igennem varm vands installationen. Udløbs røret til det sidder netop i toppen af beholder men som skrevet så er sikkerheds ventil på det kolde vand og derved på tilførsel i bunden. 
Trådstarter kunen jo lige prøve at åbne lidt for det kolde vand, medens tømmehane og eventuel  knap på sikkerheds ventil er åbnet så kan man da konstatere om der overhovedet kan komme vand ud

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Masser fine forslag men man glemme at når det har været i brug kan man ofte ikke få vandet ud på de forskellige måder hellere ikke selv om det er meningen, og du får sikkert ikke sikkerhedsventilen til at slutte tæt igen efter du har åbnet den, omvendt er det slet ikke sikkert den åbner bare fordi håndtaget er vippet op, alt sammen fordi det ikke er nyt mere. Kalk rust osv sætter sine spor og husk der sidder kontraventil i sikkerhedsaggregatet også . Nogle smede gir den en med skiftenøglen, bang! for det lige løsner sig lidt det hele men det ligesom noget vi fagmænd kan. den stensikre metode er løsne den stor omløber på det varme vand der kommer en sjat vand ud men en balje under så går det, der går et rør til tops inde i beholderen så det bare lige de øverste iter der skal ud og så du 100% sikker på den får den luft den skal ha.
Hvis det stadig ikke løber ud de steder der er nævnt så løser du den øverste omløber på koldt vand/ tilgang og vandet plasker uregerligt ud men en god balje så så går det, lad for guds skyld være med at skrue omløberen helt af på den måde kan du styrer det og tømme baljen, det kan virke lidt bøvlet men har rodet med alle slags vvb i 25 år så ved det, og ja nogen gange er det ligetil men DO. er afprøvet af talrige vvs folk selv om de har bandet og svovlet 
Vær i øvrigt sikker på der lukket for vandet. og tit skal samlingerne lige ha et dask med rørtangen.
Held og lykke
ev elmand 
Du slipper for megen bøvl ved at løsne den omløber på det varme vand frem for at åbne en hane, beholderen for direkte adgang til luft ind på den måde, vandinstallationer kan ofte gøre at det er mere eller mindre umuligt at gi den luft den vej,
Ja du kan sågar tot nøjes med at løsne omløberen på varmt vand så opdager du det løber hurtigere ud der hvor du nu tapper af og tit kan du hører hvordan den rent faktisk suger luft ind ved varmtvandsrøret. Og som nævnt nogen gange skal man lige give det hele et forsigtigt dunk.
Bare et lille tip Hr.  

olle96  Hvor stor er den vvb ? Det ser ud som den sidder ret tæt på gulv ? man kan hverken få varmelegeme eller en evt ny  anode i når den monteret så tæt på gulv. For god ordens skyld vil jeg lige sige at det kan sagtens være vandet løber fint ud nå du bare har givet beholder luft via omløber på det varme vand eller fået et dask men kontraventil i aftap kan hænge og det kan sikkerhedsventilen også så der nødløsningen. Ved godt man må ikke daske løs på især ældre installationer men vi gør det ofte og et dask kan også være med håndtaget fra den store skruetrækker.😁😀

Så er den tømt. Tak for input allesammen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis