Udfyldning/spartling mellem træ og murværk

Hej alle, 

Jeg har nu fået lavet en skillevæg af nogle gamle vinduer, jeg fik. Men muren, den er bygget op langs, er vind og skæv, således at der er et gab på et par cm nogle steder mellem lægte og mur, som det ses på billede 1.

Jeg planlægger at sætte en liste udenpå, som tager det meste af gabet, men som det ses på billede to (det er ikke den endelige liste, men bare et bræt for at illustrere), så der der stadig, pga skæve sten, lidt luft mellem listen og stenene - også mere, end hvad man kunne akrylfuge sig ud af.

Hvordan ville I gribe de små sprækker i overgangen an, når det nu er mellem to helt forskellige materialer? Gipspuds? Sandspartel? Byggefuge eller fugebånd som ved vinduer? Noget 5.?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har en stiksav, kan du skære din liste til så den følger skævheden i væggen.
Hvis du tager en blyant og eventuelt en lille klods for at understøtte blyanten og kører den langs med væggen så den afsætter en streg ned at listen (billede 2), så vil du kunne skære en liste der er helt "magen til" væggen.

Så kan du altid lige give en akrylfuge på spidsen af en finger til afslutning.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Save listen til så den passer, Hold listen imod muren træk  en blyant med en klods imellem langs muren og sav med en stiksav.
Edit: jeg var for langsom
Du kan også blive fint på den og indkøbe et andenæb (man må aldrig gå ned på udstyr). 
Men det kan det samme som en blyant og en klods   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja de gamle trick med en blyant og en tændstikæske virker.
Men listens forkant skal sidde lige i forhold til vinduet, og så skal klodsens tykkelse passe så listen ikke kun passer til muren men også passer på vinduet.
Det lyder som indvendig skillevæg så isolering er ikke så vigtig men det hjælper også lidt på støj igennem væggen.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 11-12-2022 10:34:34

Ja de gamle trick med en blyant og en tændstikæske virker.
Men listens forkant skal sidde lige i forhold til vinduet, og så skal klodsens tykkelse passe så listen ikke kun passer til muren men også passer på vinduet.
Det lyder som indvendig skillevæg så isolering er ikke så vigtig men det hjælper også lidt på støj igennem væggen.  

Tak for den tilføjelse, Erik! 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også