dårlig afkøling på fjernvarme

Har en ​7 ​år gammel Fjernvarme unit (Redan Akva Lux) med Danfoss ecl 310 styring. Har dog ikke meget forstand på varmeinstallation.

Oplever at vores afkøling er meget dårlig (ca 10⁰)
Kan ​aflæse ​på fremløb og returløb på selve varmerørene at der er ca.30⁰s køling... så jeg tænker at det må være noget med brugsvandet...
​Kan det være noget jeg evt kan styre eller er noget gået i stykker ??
Har en ​7 ​år gammel Fjernvarme unit (Redan Akva... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad jeg allerede har konstateret/lært.... (og tak for bidrag og opmuntringer til at finde/undersøge selv :-) )

Afkølingen ud af huset er elendig (ca. 10 gr)
Afkøling af varme fra radiatorer virker fin (ca. 30 gr. ved at aflæse og mærke på rør)

Så må det være afkøling af brugsvand, der er noget galt med.

Men jeg kan ikke finde hoved og hale i den unit - det ligner spaghetti   - og jeg kan ikke følge alle rørerne, da den er meget kompakt (flere steder jeg ikke kan få arme ind og føle/følge rør), så det er svært for mig at differentiere de enkelte dele.

Afkølingen er dårlig hele tiden (på fjernvarmens digitale aflæser) ... også når der ikke er forbrug på det varme vand. så der er vist noget, som løber konstant ????
ville det give mening at tænde for et par vame haner, lade dem løbe i nogle minutter og så aflæse afkølingen ???
javi skrev den 11-12-2022 11:53:20
ville det give mening at tænde for et par vame haner, lade dem løbe i nogle minutter og så aflæse afkølingen ???

... og det prøvede jeg så ... og fik en afkøling på 40⁰.

Så der må være noget ​ved brugsvandet, som ikke lukker af ved "standby", en ventil eller en termostat. Og som ​giver et konstant gennemløb af fjernvarme??

Er din pumpe til cirkulation af varmt brugsvand tændt ?
Hvis du hele tiden cirkulerer med dit varme brugsvand, så må det også hele tiden skulle varmes lidt op, - hvilket måske giver en høj retur fra din varmtvandsveksler.
Hvis den altid er tændt, så prøv at slukke den og se om det giver en forskel.
Jeg har lignende problemer med brugsvandet, som enten er lunkent eller meget varmt afhængigt af, hvor meget jeg skruer op på differenstrykregulatoren (også kaldet “kødbenet”) . Jeg har på fornemmelsen, at det kan skyldes termostaten (grå på foto), som jeg formoder er en almindelige returventil af samme type som den jeg tidligere skiftede ud på badeværelset med gulvvarme. Jeg mener, at termostatens funktion er at sikre, at der kommer varmt vand i hanerne hurtigt ved at lave en form for cirkulation af brugsvandet.Jeg er bare i tvivl, om jeg kan skrue termostaten af og motionere den stift, som jeg formoder sidder under termostaten uden risiko for “oversvømmelse”. Jeg kan tilføje, at der ifølge Kamstrup displayet løber ca. 60 liter vand igennem i timen, hvilket i mine øjn lyder af vanvittigt meget. Er der nogen, som kan komme med et bud på, om termostaten kan skrues af uden risiko, stiften motioneres og/eller udskifte termostaten???
Måske har “Javi” det samme problem.
Nu har jeg gravet lidt i mit tidligere forbrug og der er noget, der ikke rigtigt hænger sammen.
Som det ses er afkølingen nogenlunde stabil og fin 2016 - midt 2021, hvor afkølingen dropper meget og forbliver lav herefter ... så det tyder jo på, at "noget" er gået i stykker eller lign i sommeren 2021.

Men hvis man ser på husets samlede forbrug af varme, så ligger det LAVERE i 2022 end i 2021... synes logikken tilsiger, at jeg burde bruge mere energi, når jeg udnytter den dårligt ?? eller også er der noget jeg ikke forstår ????
Annonce
Kan du ikke se om der er 2 varmevekslere i unitten? Følg evt. røret fra cirkulationsledningen til det varme brugsvand i unittet.
His der er varmeveksler til det varme brugsvand, er det sikkert trykstyringsventilen (kødbenet) der skal skiftes. (Til spørgeren: Differenstryktegulatoren er en anden ventil).

Søren O
Hvis der er 6 rør ud af din varmeveksler så er det både brugs vand og radiatorer. 2 stk til fjernvarme frem og retur, 2 stk til radiatorer frem og retur og 2 stk til brugsvand kold tilgang og varm til vandhaner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Søren O skrev den 11-12-2022 21:58:21

Kan du ikke se om der er 2 varmevekslere i unitten? Følg evt. røret fra cirkulationsledningen til det varme brugsvand i unittet.
His der er varmeveksler til det varme brugsvand, er det sikkert trykstyringsventilen (kødbenet) der skal skiftes. (Til spørgeren: Differenstryktegulatoren er en anden ventil).

Det er netop "kødbenet", der er defekt. Har haft en vvs'er på besøg ... der løber vand igennem, selvom der ikke er noget forbrug ... 

så nu afventer jeg bare en pris på sådan en operation.
ev elmand skrev den 11-12-2022 22:45:20

Hvis der er 6 rør ud af din varmeveksler så er det både brugs vand og radiatorer. 2 stk til fjernvarme frem og retur, 2 stk til radiatorer frem og retur og 2 stk til brugsvand kold tilgang og varm til vandhaner. 

Der var to vekslere - da jeg fik kabinettet af, var det lidt nemmere at finde rundt. :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis