Ny fjernvarme unit og gulvvarmeshunt - temperatur kan ikke fastholdes :(

Snøft :( vi har lige fået sat en ny unit op en gemina termix vvx 2-2 F3/4 110 tpv ecl f.iso, så det er med veksler og automatisk udetemperaturstyring. Derudover har vi fået sat en ny gulvvarmeshunt op. PT står unit på auto og ja så skifter den sådan lidt i forhold til kw, nogle gange 8 andre gange 12 osv...men problemet er, at når vi sætter de automatiske temperaturfølere som vi har fået ved siden af, og indstiller dem til 21 grader, ja så har vi kun prøvet at det virkede en gang og da var der 4 graders frost udenfor - ligenu kan vi kun presse den op på 19,5 grader og der er 2 graders varme. I min lille hjerne kan jeg ikke få det til at stemme, hvorfor pokker bliver vores rumtemperatur lavere, når der er plusgrader??? 
Vores gulvvarme havde desværre en læk i badeværelset, så vi har taget den gulvvarmekreds af og sat en radiator op i stedet og ja den er lunken i bunden og varm foroven og der kan den sagtens holde temperaturen. Men ja forstår det ikke :( og jep jeg er virkelig amatør på dette område, men har lige givet små 70.000 kr. for skidtet og vil helst ikke betale mere :( jeg er ikke hjemme i dag, så svarer ikke lige så meget...

Mvh amatør i lav det selv
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal få din installatør til at indstille anlægget rigtigt.

fase
Jooo....ok måske ikke lige det svar jeg efterspørger :)

superstage skrev den 10-12-2022 12:22:18

Jooo....ok måske ikke lige det svar jeg efterspørger :)

Hvad er det så, du efterspørger?  

fase
Hvis du har givet omkring 70.000,- for anlægget, så synes jeg personligt, - at du også kan forvente at anlægget er korrekt indreguleret ved aflevering.
Alternativt er du nødt til at grave dig dybt ned i manualer og virkemåder, så du selv får den nødvendige indsigt.
Det er så naturligvis også det optimale, da du så selv kan trimme dit anlæg til præcis din installation og løbende tilpasse til ændrede forhold.
Men uden dybere forstand på det  så lyder det som om, der er noget med indstillingen af varmekurve i forhold til udetemperatur, som ikke er optimalt.
djaydjay skrev den 10-12-2022 15:08:46

Hvis du har givet omkring 70.000,- for anlægget, så synes jeg personligt, - at du også kan forvente at anlægget er korrekt indreguleret ved aflevering.
Alternativt er du nødt til at grave dig dybt ned i manualer og virkemåder, så du selv får den nødvendige indsigt.
Det er så naturligvis også det optimale, da du så selv kan trimme dit anlæg til præcis din installation og løbende tilpasse til ændrede forhold.
Men uden dybere forstand på det  så lyder det som om, der er noget med indstillingen af varmekurve i forhold til udetemperatur, som ikke er optimalt.

Ja, umiddelbart synes jeg også det lyder som om det har noget med varmekurven at gøre også den udetemperatur, men forstår ikke, hvordan det kan gøre så meget. Udetemperaturen står på 20 grader og ja så burde den vel ikke sænke temperaturen førend den er over de grader? Jeg må prøve at læse manualerne igen vil simpelthen ikke give en krone mere for at få justeret det, og derfor håbede jeg på lidt hjælp herinde :)

Annonce
Nu har jeg sat temperaturen på unit til 24 grader for at se om det kan hæve fremløbstemperaturen - og ellers må jeg ind og rode med varmekurven. Vores hus er gammelt så tænker den skal have mellem 1,6-1,8 men er i tvivl når jeg har en radiator og ellers gulvvarme.

Stadig ingen temperaturstigning vil ikke over 19.8 grader i rummene. Nu har jeg prøvet at skrue på min gulvvarmeshunts temperatur og stillet den på 45 grader, tror I det kan have en indflydelse? 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis