Gulvvarme forståelse det driller

Vi har lige fået indstalleret gulvvarme via fjernvarme. Men vi synes ikke rigtigt at det virker ordenligt. Vi kan ikke rigtigt få temperaturen højre op end der står på rumføleren. Kan systemet være sat op et en bestemt temperatur, så den ikke bliver højre uanset hvor meget vi drejer? I så fald hvordan får jeg det ændret ?
Vi kan heller ikke gennemskue hvordan vandet løber i det system, det gir ikke mening i mit hovedet at de to grå termostat lignende dimser sidder på retur vandet🤔, nogen der kan forklare mig det?Jeg har haft dem af og har motioneret stifterne. Den eneste jeg ikke har haft af er en hvide termostat. Men ser det ikke ud som om temperaturen passer meget godt med den og den der måler den? Selvom der er stor forskel på varmen på røret før og efter termostaten.

Håber en venlig sjæl vil forklare. Og ja ja jeg er en kvinde, men jeg kan godt finde ud af ig skrue på dimser, jeg skal bare vide hvad jeg skal gøre😊
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den sidste sætning ser jeg bort fra. Det har ingen betydning for mit svar. 
Den temperatur du viser på det nederste billede skal du nok have hævet lidt når det er så koldt. Det gør du på den grå termostat bag pumpen. Har du trægulve så er 35 - 37 gr. nok grænsen. 
Man sætter næsten altid telestater på retur ledningen, de er lidt koldere. I princippet er det lige meget om det sidder på retur eller fremløb. 
Hvis jeg ska komme med et andet eksempel så forstår du det nok. 
Du kan tænke på en haveslange som der strømmer vand ud af. Hvis du lukker ved vandhanen så stopper det med at strømme, men hvis du knækker slangen ude i den anden ende så har det stort set samme resultat. 
Altså telestat stopper gennemstrømning uanset om den sidder på frem eller retur. 
En anden ting man kan spørge om er Hvordan ved du egentlig hvilken der er frem og hvilken der er retur.  Ja måske kan du mærke lidt temperatur forskel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis