Isolering af trempelvæg og dampspærre placering

Hej.

Jeg skal i gang med at efterisolere mit tag. Konstruktionen svarer til dette (dog er væggen pudset): https://webbog-media.s3-eu-central-1.amazonaws.com/28481/revision_pabegyndt_forar_2017/7419_murrem/bs_trempelrem/1-trempel-fundet-under-google-trempel_beskaaret__resize__h_392__w_392__m_crop.jpg.

Jeg har lavet en ventilationsspalte og vil lægge isolering mellem tagspærene, dampspærre og herefter nyt lag isolering. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal afslutte dampspærren på trempelvæggen og om denne bør isoleres også (der er hulmursisolering). Har i nogle gode idéer?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt lægge lidt isolering indvendig på væggen. Men man fraråder større lag af indvendig isolering på ydermure. 
Din isolering imellem spær skal holdes 5 cm under læger og så skal der være god ventilation ude fra udhæng og ligeledes oppe i tagrygning. Det skal være areal der svare til 1,5 cm sprække hele vejen langs huset og det samme i toppen i begge sider. 
Du kan nedstroppe en forskalling så der bliver plads til 300 - 350 mm isolering. Derefter dampspærre og yderligere 50 mm isolering i det rum hvor der også kan trækkes kabler, laves stikkontakter m.m. 
Nedstroppe betød i gamle dage at man sætte nogle brædde stumper på siden af spær og en lægte i den anden ende af dem 3 - 4 pr spær Jeg bruger kraftig hul bånd, og når så kryds forskalling kommer uden på så bliver det meget stabilt. 
Hulbåndet har den fordel at der ikke skal skæres små hakker for hver ned stropning.
Dampspærre regel siger at denne skal sidde på den varm side og ikke mere end 1/3 del inde i isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-12-2022 00:55:42

Du kan godt lægge lidt isolering indvendig på væggen. Men man fraråder større lag af indvendig isolering på ydermure. 
Din isolering imellem spær skal holdes 5 cm under læger og så skal der være god ventilation ude fra udhæng og ligeledes oppe i tagrygning. Det skal være areal der svare til 1,5 cm sprække hele vejen langs huset og det samme i toppen i begge sider. 
Du kan nedstroppe en forskalling så der bliver plads til 300 - 350 mm isolering. Derefter dampspærre og yderligere 50 mm isolering i det rum hvor der også kan trækkes kabler, laves stikkontakter m.m. 
Nedstroppe betød i gamle dage at man sætte nogle brædde stumper på siden af spær og en lægte i den anden ende af dem 3 - 4 pr spær Jeg bruger kraftig hul bånd, og når så kryds forskalling kommer uden på så bliver det meget stabilt. 
Hulbåndet har den fordel at der ikke skal skæres små hakker for hver ned stropning.
Dampspærre regel siger at denne skal sidde på den varm side og ikke mere end 1/3 del inde i isolering. 

 Mange tak for svaret. Dampspærren være foran eller bag isoleringen på ydervæggen? 

Hvis du nøjes med 50 mm isolering på ydervæg kan den være bagved. Så er du sikker på at ydervæg med hulmurs isolering udgør mere end 2/3 af isoleringen. 
Kommer der mere isolering på så skal længere ind imod den varme side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis