Billig borehammer eller betonbor til slagboremaskine

Det er snart jul, og jeg er ved at se på en gave til min far.
Flere af mine søskende og jeg bor i ældre lejligheder af beton, og min far elsker at give en hånd med, hvis noget skal hænges op, men.. Han har hverken en borehammer eller betonbor til sin slagboremaskine, hvilket jeg gerne vil give ham.

Jeg er i tvivl om, det kan betale sig at købe betonbor til hans slagboremaskine? Så vidt jeg forstår, slider det temmelig meget på maskinen. Omvendt er mit budget ikke til at købe en lækker borehammer til ham.

Så hvad ville være den bedste løsning?
- En billigere borehammer - eventuelt brugt?
- Betonbor til hans slagboremaskine (Black and Decker KR700CRE)
- Droppe det, og finde på en anden gave?

Mit budget er ideelt på 400 - 500,- og det ville ikke være et problem for hverken ham eller mig, hvis en evt. maskine er købt brugt, såfremt det er i god kvalitet.

På forhånd tak :)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En slagboremaskine tager ikke skade af at blive brugt, men er det meget hård beton er det ikke sikkert den kan klare det.

At købe brugt kan jo være lidt af et lotteri..

Måske du og dine søskende skulle slå jer sammen og give ham en ny kvalitets borehammer, og et sæt bor der passer til ??

Men ellers har Harald Nyborg en borehammer til 449 kr link
Billigste sæt bor der passer til 79 kr link

Vi prøver igen, i morgen --
Det kommer jo særdeles meget an på, hvor hårde de betonvægge er, som der skal bores i. Har I slet ikke haft prøvet det selv - og hvor stort vil behovet være.
Jeg synes, at man kan komme utroligt langt med en slagboremaskine, og at det skulle slide specielt meget, tror jeg ikke bliver et problem. Har boret meget med slagbor uden problemer, men har brændt flere billige borehamre af (ej ved at bore men ved at hamre beton op).
Er jeg stødt på meget hård beton, har jeg først boret med mindre bor og derefter boret hullet op til den rigtige størrelse, og indtil nu er det altid lykkedes. Men lad være med at købe de billigste bor.
Men det skal også siges, at en borehammer er virkelig en som tager fat, så det kan være en ren fornøjelse i ret hårde materialer. Hvis det kun er til at bore med i begrænset omfang, ville jeg selv satse på en billig model - bare man ikke tænker på også at bruge mejselfunktionen i alt for stort omfang.

Kurt B. Andersen
Hvis væggene er beton er en borehammer det eneste der dur.
Slagboremaskiner har fanden skabt, de er hverken gode til det ene eller det andet.

En anden idé: man kan leje borehammer plus bor i byggemarkeder eller maskinudlejninger. Hvad med et gavekort til det?

En alm. slagboremaskine er rigelig til at bore et par 8 mm huller i en betonvæg så han vil værebedst tjent med nogle ordentlige slagbor.

Selvbygger med stort S. 
Den nævnte black & Decker har ikke "ægte" slag, og det kan blive umuligt at bore i betonelementer i lejligheder.

Den bedste løsning er en billig borehammer, med SDS patron og et par 6 og 8 mm bor.

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeg bruger en borehammer fra bosch godt nok i batteriudgave, men se nedenstående link. Der fås bor fra 5mm til 8-10mm. Det er fint til hobbybrug. modellen fås også med batteri. Illustrationen er tilfældig. Prøv at se i Bauhaus
Bosch borehammer

fase
Hvis du vælger at købe brugt, så så jeg lige denne her på GG den ser faktisk rigtig fin ud og der er også lidt bor med... Link

Mange tak for svarene! Mine søskende har allerede købt gave, så det er ikke en mulighed, men jeg har skrevet på annoncen fra Gul og Gratis som @je_ns sendte, og vi er ved at aftale levering :)
Miw skrev den 09-12-2022 16:24:13

Mange tak for svarene! Mine søskende har allerede købt gave, så det er ikke en mulighed, men jeg har skrevet på annoncen fra Gul og Gratis som @je_ns sendte, og vi er ved at aftale levering :)

Hvad endte det med, fik du købt den på GG?

Yes, den er på vej med posten :) Jeg regner med at modtage den i morgen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis