Lav fremløbstemperatur i slanger

Jeg har et problem. Jeg kan ikke få mere end 20 - 25 grader ud i slangerne til trods for at tilgangen fra fyret er 70 gr, og thermostaten er stillet på 55 gr. Der sidder en kontraventi/shunt i kredsen, der som jeg kan forstå det, der blander koldt vand i det varme fremløb. Kan den være defekt? 
Jeg kan mærke at rørene på undersiden af cirkulationspumpen er varme, men over pumpen er de kun 20 gr. Pumpen kører fint.  Alt hjælp modtages med taknemmelighed.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Halkier, og velkommen til.

Har du tjekket om stiften i ventilen evt. har sat sig?
Hvis du tager termostaten af, kan du forsøge at bevæge stiften frem og tilbage..
Når termostaten er afmonteret, burde den lukke helt op.

Mange hilsner
Polite

Hejsa  Jeps, det er en klassiker, og temperaturen på den anden side af termostaten er mindst 50 gr. Dbh 
Kunne det ikke også blot skyldes at dine kredse bruger alt den varme du sender ud,.
Så måske ? er problemet at varmen forbruges ude i dine kredse så returvandet er 20 grader.
...så er det vel ok at dit termometer viser 20 grader....

Billedet viser at der er mange kredse, og du kan evt. lave forsøg med at skrue ned for alle kredse undtagen 1 "lille" kreds som så kalder på varme - så tænker jeg at du vil se din retur temperatur stiger til noget som nærmer hvad din blande termostat er sat til.

jeg kan selvf tagfe fejl eller have overset noget i beksrivelsen af spørgsmålet.
Hej NielChr.  De 20 gr termometeret viser er fremløbstemperaturen i slangerne. Jeg har målt temperaturen, ved pilen,  på udgangssiden af termostatventilen = indgangen til pumpen = venstres side af shunten, til 55 gr med et digital instrument. Men når det blandes med det kolde returvand er det kun 20 gr på udgangssiden af pumpen. Det virker som om shunten bare fylder af det 10 gr kolde returvand tilbage i kredsen. Men jeg ved heller ikke rigtigt hvordan den shunt skal virke.....
Har du skruet op for termostaten?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis