Isolere uisoleret pudset loft fra 1877

Hej

Mit hulrum mellem det pudsede og kalkede loft og selve gulvbrædderne er uisoleret. Mit stuehus er fra 1877 og så at sige stadigt originalt de fleste steder. Loftet er kun delvist udnyttet. I forskellige rum er der lavet nedsænket loft, som formentligt er sparsomt isoleret.

Kan jeg tage gulvbrædderne op og isolere ned mod loftet? Spærfoden er ca. 200x200.
Hvad med dampspær?
Skal jeg gå den lange vej, rive det gamle pudsede loft og lægge nyt gipsloft med dampspær?
Skal jeg fx hæve spærfoden og derved gulv niveauet på loftet, så jeg kan isolere med 300-400 mm. Isolering.

Jeg har søgt på nettet, men der er ikke nogle gode forklaring til isolering af helt uisolerede lofter..

Kan I hjælpe?

Mvh Polite

Mange hilsner
Polite

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du kan få blæst papiruld ind, det skulle ikke kræve dampspærre.
Hvis du har varme på i overetagen, skal der nok heller ikke være en dampspærre.
Men mon ikke der er andre der har et bud på det ???

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har kun varme på i ca. 1/4 af overetagen, og er på sigt klar til at rydde hele overetagen for de 3 små værelser der er..

Under gulvbrædderne ligger der mange steder skallerne (store bunker) fra hvede og byg, da loftet i sin tid også blev brugt som kornloft/tærskeloft - dem vil jeg have væk, så jeg skal alligevel have gulvbrædderne op så jeg kan isolere ordentligt.

ja, jeg håber på nogle god råd :-)

Mange hilsner
Polite

GodeVen skrev den 08-12-2022 15:58:37

je_ns skrev den 08-12-2022 11:02:36

Måske du kan få blæst papiruld ind, det skulle ikke kræve dampspærre.

Det er en udbredt misforståelse at papiruld, har mindre krav til dampspærre end andre isoleringsprodukter.
Forhandlerne af papiruld, har ikke den bedste moral.

https://ing.dk/artikel/nyt-raad-husejere-du-kan-godt-droppe-dyre-dampspaerre-225427

Ja jeg har det kun fra reklamerne  

Vi prøver igen, i morgen --
Hvilket taler for en løsning med dampspærre, og det bedste er jo at tage de gamle pudsede lofter ned… jeg må gå den tunge vej.. 😭

Er dog stadig åben for gode ideer 🥸

Mange hilsner
Polite

Annonce
Du behøver ikke dæmpspærre hvis dit loft er pudset og uden revner.

Så du kan sagtens isolere med 200mm uden POproblemer. Ved større isoleringsmængder ville jeg vælge dæmpspærre.

Indblæsning er en fin idé.

Elektronikteknikeren
Tak Gregeren, loftet er helt intakt og uden revner - og 200 mm. Vil jo gøre en forskel i betragtning af at der er 0 mm. Lige nu..

Mange hilsner
Polite

Fra 0 til 200mm gør meget. Yderligere 200mm gør meget lidt.

Elektronikteknikeren
Det er netop ved "tætte pudsede lofter" at (jeg tror) det var teknologisk institut havde fundet af at der ikke var behov for dampspærre ved efterisolering. Det er under forudsætning af god ventilation i loftrummet. Så det indebærer jo nok at gulvbrædder ikke lægges ned igen. Der må gerne forekomme en gangbro og eventuel hylder til opbevaring. Men det er at foretrække at de er  5 - 10 cm over isolering. 
Udnytter du over etage så er der ikke behov for udluftning over isolering, undtagen ude i skunkrum, og som altid op langs skråvægge m.m.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Korrekt ev. Tætte lofter kan gøre det ud for dæmpspærre.
Tilgengæld gælder det for alle isoleringstyper, så papiruld er ikke unik i den henseende.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også