Optimal indstilling af varme i 190 m2 3-plans patriciavilla

Hurtig info:
  • Patriciavilla fra 1910
  • Hulmursisoleret
  • 3-plan:
    • Åben kælder
    • stueplan
    • 1. sal
  • Varmekilde: fjernvarme
  • Ventiler udskiftet i 2021
Alle værelser er fornuftigt indstillet og varmer op/ned med 2-3 grader i de ønskede tidsrum.
Udfordring: Vores store gang, som løber igennem hele huset, skrues ligeledes 3 grader op og ned alt efter om vi er hjemme eller ej (18 grader når vi ikke er hjemme og om natten - 21 grader når vi bruger den). Dog er jeg her i tvivl, om gangen bør bevare samme temperatur hele dagen, for ikke at suge varmen fra de opvarmede rum, når temperaturen i soveværelset er 21 grader, og der på gangen kun er 18 grader.

Jeg har nemt ved at mærke træk og dermed kuldebroer, og jeg kan godt mærke, at der her om vinteren sker noget i vores soveværelse med træk ---> og spørgsmålet er, om det ville give det samme forbrug + mindre træk, hvis gangen nu får lov at forblive opvarmet til 21 grader.

Disclaimer: Vi har boet her i 4 år nu, og rummene er optimale, men gangen er det eneste der forvolder udfordringer/bekymringer. Jeg er bange for, at jeg kommer til at bruge 20-40 kWh mere om dagen (fjernvarme med gas som primære energikilde), og det giver et klækkeligt beløb på regningen. 

Det er bare UMULIGT at teste, når temperaturen, vinden, fugtigheden mv. ALDRIG er den samme udenfor. Så mit spøgsmål er: Tror du på, at det vil give for dyr en post at holde den på 21 grader, eller vil det i sidste ende komme ud på ét, at have en konstant temperatur på 21 grader på måske 50 m2, i stedet for at bruge den energi det kræver at komme fra 18 til 21 grader når gangen skal bruges?

Håber at det hele giver mening - i know, det er umuligt at komme med det rigtige svar uden alle mulige andre informationer - så måske det her blot er for at få luftet hjertet.

Flyttede i et gammelt murstenshus 2018 - troede aldrig jeg skulle blive handyman - jeg blev positivt overrasket. Har en YouTube-kanal om vores hus og have: https://www.youtube.com/channel/UC7Ru3ZRzgvOnWenqO4huo8A
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv dog bare at hæve temperaturen i den tid I er hjemme og evt. kun sænke temperaturen, når I ikke er hjemme. Aflæs varmeforbruget for at sammenligne. 

fase
Du kan jo gøre det lidt professionelt. 
Metereologerne udregner noget der hedder graddage. De kan findes mange steder prøv at google det. 
Det er det nærmeste vi kommer på at kunne regne på vejrets indflydelse. Det betyder at man regner på hvor meget temperaturen har ligget under 17 grader i løbet af døgnet. 
Så hvis du aflæser måleren i 1 uge med sænket temperatur som nu og i næste uge ved at holde temperaturen, så kan du se det i forhold til graddage. 
Jeg ved godt at graddage ikke tager hensyn til blæst men det kan du jo så selv holde lidt øje med. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis