To termostater på radiator - hvilke funktioner har de?

Hej,

Jeg har to radiatorer, hvorpå der er monteret to termostater. Er der nogen, der kan svare mig på, hvad funktionen af de to er? Jeg går ud fra, at den ene selvfølgelig er til at indstille temperaturen i rummet, men hvad gør det anden og hvad bør den stå på?

Jeg vedhæfter et billede af radiatoren.

På forhånd mange tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Termostaten øverst til venstre regulerer rummet temperatur.
Termostaten nederst til højre føler på afgangen fra radiatoren og regulerer returtemperaturen, så vandet er afkølet nok.
Hvis rumtemperaturen ikke er høj nok og termostaten til måling af rumtemperatur har åbnet, skrues der lidt op for returtermostaten.

fase
S. Fabrin skrev den 07-12-2022 09:46:02

Termostaten øverst til venstre regulerer rummet temperatur.
Termostaten nederst til højre føler på afgangen fra radiatoren og regulerer returtemperaturen, så vandet er afkølet nok.
Hvis rumtemperaturen ikke er høj nok og termostaten til måling af rumtemperatur har åbnet, skrues der lidt op for returtermostaten.

Tak for dit hurtige og uddybende svar.

Er det korrekt forstået, at jo højere returtermostaten er skruet op, jo varmere er vandet, der løber ud af radiatoren?
Begge termostater skal åbne for at bruge varme - er det fjernvarme 'straffes' man som regel ved høj returløb.

Er det korrekt forstået, at jo højere returtermostaten er skruet op, jo varmere er vandet, der løber ud af radiatoren? 
Det er korrekt.

fase
De skal begge være åbne, før der løber vand igennem radiatoren Hvis du sætter termostaten på returen for lavt, kan du ikke få varme nok.

Fordelen med to termostater, er at man kan undgå at radiatoren løber løbsk hvis der åbnes et vindue. Det kræver at termostaten ved returen ikke står for højt.

Ulempen er at ikke mange forstår at justere dem korrekt. Det kan også være svært at finde den korrekte indstilling for returen. Den termostat der føler, at det er varmt nok, er den der lukker, og man kan ikke umiddelbart se hvilken. Skalaen på de to er helt forskellig. Den ene reagerer på lufttemperatur, den anden på vandtemperatur.

Du skal skrue op for den øverste hvis du fryser. Fryser du stadig giver du den nederste lidt op. Når det bliver forår skruer du kun ned for den øverste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis