Udskiftning af emhætte

Vi har pillet overskab med emhætten i ned og har sat ny emhætte op.
Det er aftrækket som jeg har spørgsmål til. Tidligere sad der et 10x15cm rør i asbest lign materiale gennem taget og ned i køkkenet, fra den gamle emhætte var det ført en plast flexslange op i røret og med gaffatape tætnet.

Jeg har skiftet det firkantede rør med et i plast, samme mål men mindre godstykkelse, så det fylder mindre i hullet op til loftet. Jeg har ført en aluflex slange gennem røret hele vejen op til taghætten.

Når den nye emhætte kører kan jeg ligesom mærke at det blæser ned rundt om røret, som om at luften fra emhætten rammer taghætten også blæses tilbage ned udenpå røret.
Har jeg kommet aftræksrøret for langt op i taghætten?

Huset er fra 1969 og det er asbest bølgeeternit, taghætten er en gammel firkantet flad en.

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skulle man tænke logisk så er det det ydre plast rør der er kommet for langt op. Jeg synes det var bedre hvis du kun stoppede aluflex et lille stykke op i plast kanalen, og så tætnene med f.eks. gaffa tape rundt om samlingen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja jeg har også tænkt på om det kunne være fordi jeg har kommet plastkanalen næsten helt op til lufthullet i toppen.

At hvis jeg tog det længere ned så vil liften ikke blive blæst tilbage

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
jeg tror plastkanalen er længere oppe end lufthullet den står nok helt oppe imod hatten så der ikke kan komme luft ud, eller det har svært ved at komme ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har nu haft det hele nede igen og gjort plast røret kortere og kun fleksibel rør lidt inde i røret.
Så nu er der ca 20 cm fra plastrørs toppen til toppen af taghætten. Og røret er ca 20 cm oppe i taghætten.

Det har bestemt hjulpet på at det blæser ned, men stadig en smule

Bør jeg komme isolering rundt om plasteret oppe i hætten?

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Ja tætne omkring ved hætten men speciel samlingen imellem flexrør og plast kanal skal tætnes godt. Den luft der fiser ud der er varm og danner kondens hvis det sker oppe i det kolde loftsrum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis