lækagesporing i parcelhus.

Hej
Jeg skrev for et stykke tid siden om en lækagesporing som skulle foretages i mit hus, da vandet i min trykbeholder forsvandt meget hurtigt efter påfyldning. 
Efter at mit forsikringsselskab havde oprettet sagen,  kom en projektleder hjem til mig, og kikkede på trykbeholderen, og sagde at den var ok. 

Og at jeg skulle vide at når de kom for at spore, så skulle huset nærmest være ryddet for alt hvad der stod på gulvene.
Jeg gik i panik og begyndte at flytte ting fra det ene værelse til det andet, og tilbage igen.
Jeg prøvede at finde ud af hvordan sådan en sporing helt præcist foregik, men intet sted kunne jeg få et svar .

Til sidst lejede jeg en 10 fods container og begyndte at flytte alt hvad jeg syntes var i vejen på gulvene derud, men fandt ret hurtigt ud af at min 78 årige ryg ikke ville samarbejde. Jeg var så så heldig at finde en ung mand som gerne ville hjælpe mig.

Jeg fik på et tidspunkt telefonisk fat på en af "sporemændene", og efter at have beklaget mig et stykke tid over det hårde arbejde jeg var i gang med, sagde han, at bare de kunne komme til radiatorerne og komme rundt i huset, så var det i orden.

Og så kom han i dag, og efter en hurtigt gennemgang af alle radiatorer i huset, endte han ved nogle vandrør som var omkring varmepumpe systemet, varmtvandsbeholderen og ekspansionsbeholderen.

Og der skulle være nogle haner som han kunne sætte sine slanger på, så han kunne skylle alt vand fra samtlige elevatorer ud, og derefter sende sporgasser igennem de nu tomme radiatorer, og til sidst måle om der var en lækage et sted.

Men det var der ikke, så nu skal der komme en vvs mand hjem til mig og lave disse vandrør skære hul og sætte haner i.
Men først skal sporemanden skrive en rapport om de manglende huller til at skylle radiatorvand igennem. Jeg tør slet ikke tænke på at de manglende huller måske alligevel er der et sted, for hvordan har man ellers skyllet radiatorerne igennem før. og skiftet vand på dem?
Et lukket system måske?

Burde den projektleder som havde så travlt da han besøgte mig, ikke være klar over sådanne ting, så jeg kunne have fået det ordnet til i dag?

Jeg har en radiator som hele tiden måler mellem 45 og 50 graders varme ,( jeg bruger en slags laserpistol som vist er beregnet til at finde kuldebroer).
Jeg kan ikke skrue ned for varmen da håndtaget sidder fast. Manden i dag turde ikke røre ved den, for hvis den sad for fast, (jeg viftede lidt med min rørtang,) kunne den knække.

Radiatoren bruger en masse unødvendig varme og mit kWh ligger næsten fast på 60 kWh I DØGNET! og forbruget stiger nærmest dag for dag.

Luft til vand skulle være billigt mener jeg ;0(

Ja det var en lang smøre, men jeg må lige bemærke at manden i dag også kommenterede de plasticslanger som sidder på varmepumpens ude -del. Han mente at det var dem som lækkede vand.
Ja mit hoved snurrer efterhånden rundt. Nu skal man så finde ud af hvem der skal udskifte DEM. For det er jo varmepumpen, og ikke noget som måske er dækket af min husforsikring mod skjulte rørskader. Disse varmepumpeslanger sidder jo fast på nogle rør som IKKE er skjult
Jeg kontaktede en Daikin VP mand, men han mente at det bare var kondens, og helt naturligt. Det store ,mørke, våde område lige under de rustne og grimme slidte slanger, hvor der voksede jordbærplanter i fineste stil.....det betød ikke noget, det skulle jeg bare få en vvs`ser til at se på. 
Og jeg vil vædde på at en vvs`ser vil sige at det skal jeg få en VP mand til at ordne.

Hvad skal jeg gøre når ingen vil tage ansvar, og dem jeg spørger bare giver aben videre?

Sådan har det været i de sidste 3 1/2 år hvor jeg har levet alene med min kat og en varmepumpe som hele tiden tér sig. Hvad i alverden er der i vejen med alting? 

Jeg spurgte i mit sidste indlæg om et vandrør kunne vokse sammen igen, for jeg tror at det er kulden som har gjort plasticslangerne "tætte" eller "tættere".
Nu skal jeg kun fylde ca 1 liter på ekspansionsbeholderen i døgnet, og trykket holder altså meget længere.
Det er frostgrader, eller lige omkring, udenfor i øjeblikket, til gengæld drøner varmen ud i huset, og jeg har skruet ned på alle radiatorer ( dem jeg kan dreje) så de står på ca 2, men det er som om her bliver varmere og varmere indendøre alligevel.

Er det ikke unormalt at en person bruger 66,65 kWh som jeg gjorde i går , søndag d 4 dec.
Det svarer til gennemsnitsforbruget i 8 døgn for 1 person i et hus.
Og jeg så lidt tv. Vaskede lidt op, Havde lyset tændt i et par værelser, og ellers gik jeg bare og ryddede op. Bruger det mon energi.
 Hvem kan hjælpe mig med at forstå dette energi mysterium?
Vh Oceanide



På forhånd tak.
Oceanide
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Oprydning bruger ikke energi som der skal betales for.
Du skal have skruet ned på din varmepumpe. Det er alt for højt med 45 -50 grader. Jeg vil tro at 30-35 grader er mere rimelig. Det må stå i display hvilken temperatur den er sat til.
Så kan din radiator sådan set stå helt åben og varmepumpen kører meget mere effektiv.
Du skal nok regne med at de varmepumpe slanger sætter rim eller kommer med kondens så jeg er ret sikker på at sporings manden ikke har så meget forstand på den del. 
Der vil også komme en del rim og smeltevand ud fra udedelen på din varmepumpe. 
Det er naturligvis lidt gætværk herfra da du ikke skriver hvilken varmepumpe du har, ud over at du hentyder til Daikin mand. 
Jeg vil gerne spørge hvordan ved du at du kun sætte en liter vand på ad gangen? Jeg har ikke set et system som kan måle hvor mange liter man lukker på sådan et anlæg. Du skal kun lukke vand på anlægget hvis trykket kommer under 0,8 bar og så fylde på til trykket er ca, 1,8 bar. 
Der er jo haner som kan påfylde vand på anlægget. Det er dem du åbner for når du skal have trykket sat op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand
Tak fordi du prøver at svare på mit forvirrede indlæg.
Det er IKKE varmepumpen som står på 45-50 grader, det er bare én af radiatorerne. Den står i mit bryggers, og det er ikke mig selv som har indstillet termostaten. Den har stået samme sted i de ca 11 år jeg har boet i huset. Hvad varmepumpen er indstillet til må være et gæt, 22 grader ???
Det er kun den ene radiator som har så høj varme og som er umulig at skrue ned., og det er umuligt at dreje termostaten, da den er som rustet fast.

Om de folk som kommer her har forstand på det de taler om eller ej, - det blæser i vinden, da de alle siger noget forskelligt, og ofte modsat det foregående "hold".:0)

Det var en projektleder fra mit forsikringsselskab, som oplyste mig om at 1 bar er omkring 1 liter vand ?!?! 
Man må forstå at jeg intet kendte til varmepumper, vandrør, kWh, bar, termostater,  trykbeholdere eller de hundredevis af andre ting der følger med, når man skal sætte sig ind i styring af et hus dengang i juni 2019 hvor ansvaret blev mit, og problemerne startede med det samme.

Sygdom, alderdom og sikkert lav intelligens som ofte kendetegner en kvinde, hjalp ikke og det var der heller ingen andre som gjorde.

Jeg har alene måtte finde ud af hvordan tingene fungerer, da min mand selv havde installeret luft til vand Daikin  europe NV EUWYHDW1 årgang 2001 varmepumpen, hvilket han kunne i kraft af sin uddannelse, med en ret kompliceret manuel styring af alle funktioner, hvilket tiltalte ham, men bestemt ikke mig, som stod med en kæmpe udfordring efter hans død.
Ja der er haner som jeg skal lukke op for når vandet skal fyldes på, og tro mig, jeg kender alt til at ligge på knæ og lede efter en "studs" gemt godt, helt ned ved gulvet under en beholder, som jeg kan sætte haveslangen på, og derpå lukke op for hanen under vasken hvor den anden ende af haveslangen sidder fast, og så fylde vand på til manometret peger på ca 2 bar ( hvilket jeg har fået at vide fra flere sider, er dér hvor nålen skal stå når jeg lukker af for vandet, måske er det fordi man ikke regner med at jeg forstår decimaler som fx 1,8 bar).

Det trøster mig at du skriver at der ikke er nogen som ved hvor meget 1 bar målt i vand, er.
Måske er det slet ikke så meget, selv om det ellers lyder voldsomt jeg åbner for hanen. 
Nu har jeg fået et smartere system, efter at Ballofix tingesten gik i stykker. Et rigtigt håndtag, som kan betjenes med én hånd.
Jeg fylder på når manometret står på 0,8 bar HVIS jeg kan nå det inden pilen rammer bunden på 0 bar, sådan er det nogle dage, og andre dage sidder pilen godt fast på 1,8 bar i adskillige timer. 
Da jeg jo ikke kan sidde fast vagt døgnet rundt ude ved styrepanelet, ender det ofte med at der ikke er mere tryk tilbage i beholderen når jeg vågner, og så må jeg fylde (ret meget) vand på, med fare for at ødelægge rørene før tid, på grund af iltet vand i overmål, som jeg læste om her.

Jeg har ikke tal på de gode råd jeg har fået, givet ud fra andres kendskab og erfaring med deres egen varmepumpe eller viden, og jeg bliver aldrig træt af at håbe at jeg denne gang har fået den rigtige forklaring og prøver at følge deres råd, indtil det viser sig at det ikke virker alligevel.
Jeg kan ikke finde den "rigtige" vvs mand til alle de forskellige problemer som efterhånden dukker op. Jeg bliver bedt om at sende et utal af billeder med vandrør og stophaner o lign til firmaet før de "gider" give et tilbud på prisen. Ting som jeg ikke aner hvad er eller hedder, for i dag er det åbenbart ikke moderne at sende en servicemand ud til folk, og notere alt hvad der skal laves, i et sprog som en vvs mand forstår, og ikke mine famlende forsøg på at forklare det.

Jeg kan heller ikke finde en varmepumpe mand som har forstand på, tid til, lyst og tålmodighed til at hjælpe mig med at ordne min varmepumpe.
Jeg har fået at vide at den kører godt. At hvis der ikke er tryk, så kører den ikke, og at jeg skal tale med en vvs mand om at få trykket til at blive ved med at virke.
Jeg har selvfølgelig haft diverse eksperter i de forgangne 3 1/2 år til at udskifte vvs dele,  kontrollere og kikke på og skrue op og i og sende regninger, så det er ikke god vilje der mangler fra min side.
Der er helt sikkert mange her som ryster på hovedet af mine beklagelser, og det er måske heller ikke det rette sted at dele min frustration. Jeg er bare led og ked af at servicere en trodsig varmepumpe, og at blive opfattet som idiot, som når hjemmebesøg af uvillige og uvidende servicefolk skriver ON med en spritblyant på en kontakt, så jeg ved at når den er vippet ned, så er den tændt (!)  
Jeg regner ikke med at jeg kommer videre på disse sider, for der er sikkert kun en vis mængde viden i verden som omhandler varmepumper, og jeg tror at jeg har været hele vejen rundt nu.
Jeg vil finde et menneske som vil udskifte plasticslangerne til min varmepumpe. De slanger som efter at have fungeret godt i mange år, og som enten kondenserer, lækker, ruster eroderer eller i varmepumpeafmagt destruerer sig selv, nu græder røde tårer ned i små nye jordbærplanter. Uanset om det er slangerne som er skyld i trykfaldet eller ej.

Derefter vil jeg tænke over om jeg vil have lavet lækagesporing efter skjult rørskade.
Måske er det slet ikke dét der er i vejen, men regningen fra forsikringsselskabet ender hos mig. Det er 100 % sikkert.
Tak til den som tålmodigt læste mit indlæg til ende. Jeg beklager hvis det blev betragtet som spild af tid.
Oceanide 


  




På forhånd tak.
Oceanide
Du må godt være frustreret, sur og ked af det, det er rimelig når der er så meget der går dig imod.
Men der er små ting som du bør "køre" mere logisk og ikke øge din frustration. Din radiator KAN IKKE BLIVE 50 grader hvis varmepumpe er indstillet til at afgive 22 grader. Så du må have skruet ned for den varmepumpe og lukke fuldt op for alle radiatorer hvor du ønsker varme.  Så kan temperaturen styres fra varmepumpe. Den kører meget billigere ved lavere temperatur. 
Det er helt fint at lukke vand på til 2,0 bar jeg foreslog bare 1,8 bar som stort set er det samme. 
Du kan ikke regne med at få en VVS er til at afgive tilbud til fast pris uden at kende opgaven. Så hvis du forlanger fast pris så må der foto eller lignende til. 
Jeg må smile lidt ad din omsorg for dine jordbær og forstår ikke at du holder på at udskifte de slanger.   
Jeg kan desværre ikke finde noget på varmepumpen efter de oplysninger du kommer med. 
Må din dag i morgen blive lidt bedre end den er i dag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar, Jeg forstår nu hvad du mener med at en radiator ikke kan blive varmere end hvad den er indstillet til på varmepumpen.
Min målemetode er nok heller ikke den mest pålidelige,
Jeg kan desværre ikke finde ud af hvad der er i vejen med mit "anlæg" og jeg vil ikke beskæftige mig mere med det.

Angående opgaver som man selv skal fotografere og beskrive, kontra en ekspert som kommer forbi og får de rigtige oplysninger med det samme, og selvfølgelig får sin timeløn for besøget, så har du vist misforstået mig, men det gør ikke noget.
 
Og ang mine jordbær, så skifter jeg gerne alle slanger over deres gro sted.
De blev i øvrigt "skuffet" væk med det samme.  

Ang 0,8 Bar eller 1,0 Bar, så var det ikke dig som jeg blev fornærmet på, eller andre herinde. Det vil jeg lige nævne.

Til dem som har besvaret mine øvrige indlæg: Jeg kan ikke finde jeres svar desværre, jeg tror at de er blevet slettet uden at jeg vidste det.
Venlig hilsen og tak for hjælpen.
Oceanide.



På forhånd tak.
Oceanide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis