For meget mørtle på

1. Efter elektrikeren har været forbi og fræset ind til indmuringsdåser mv. Har jeg fyldt ud med mørtle.  Det ene sted er der desværre kommet for meget på,  så det buler lidt ud. Hvordan jævner jeg det nemmedt ud, så væggen bliver jævn?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kører på det med en mursten eller lille haveflise. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis mørtlen ikke har siddet der så længe, kan du måske fjerne det ved at skrabe det af, eks en murehammer kunne  bruges. du skal nok alligevel have det givet en gang sparel.

Betyder det ikke noget at det sviner, kan en diamantslibekop på vinkelsliberen hurtig jævne ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Tag en skarp spartel og skrab det af, før det hærder videre.

Elektronikteknikeren
Hvilken teknik der er bedst kommer meget an på hvor mange dage det er siden det er lavet. 

ev elmand skrev den 06-12-2022 10:11:15

Hvilken teknik der er bedst kommer meget an på hvor mange dage det er siden det er lavet. 

Var der ikke også noget med at førhen skulle, rillerne fyldes op med en blanding cement sand 1:3 det har jeg førhen set brugt nogle steder.

Annonce
Det med sand og cement var vist et levn fra stålrørenes tid, da mørtel vil have tendens til at ruste stålrør.
Så blev det videreført ved plast rør så man ikke så nemt kunne bore ind i plastrør, fordi man opdagede hvor hårdt det var at bore i.
Det er vist argumenter der ikke holder i dag med de moderne slaghamre, murbor m.m. Der mærker man ikke meget forskel på det ene eller det andet. 

Ja der er sket meget siden stålrørenes tid   
For nok 40 år siden snakkede jeg, med en dengang gammel elektriker, som fortalte at det var helt fantastisk da slagboremaskinen kom med i værktøjs sortimentet.
Han havde banket utallige huller i beton, med de gammeldags rør man bankede på med en hammer og samtidig drejede rundt, det kunne tage lang tid  at komme gennem et betondæk, sådan et arbejde var selvfølgelig selvskreven lærlingearbejde  

Endte med en vinkelsliber,  rengøringen skulle alligevel laves efterfølgende.  Tak for jeres tips. 👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også