Komfur opsætning

Hej, hvis man skulle installere et komfur som har 3 strømførende kabler, komfurudtaget har 2 faser tilgængelige, er det så korrekt forstået at 2-3 —>L2 betyder at både kabel 2 og kabel 3 begge skal ind i fase 2? Blå til nul og gul/grøn til jord naturligvis. Eller er det ikke så ligetil? Og er der ulemper ved at det er koblet til kun 2 faser? Eller kan alt godt tænde på en gang
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og når der står 4-5 til nul, så er det kun den blå ledning der er tale om, ikke?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når komfurudtaget kun har 2 faser, nul og jord, skal du forbinde efter det skema der viser 2 faser, nul og jord.
1. Forbind en fase til klemme 1.
2. Forbind en fase til klemme 2 og forbind klemme 2 og 3 med et kort stykke ledning (en lus).
3. Forbind nullen til klemme 4 og forbind klemme 4 og 5 en lus.
4. Forbind jord til jordklemmen PE.
De fleste kogeplader bliver i dag koblet til 2 faser, nul og jord.

fase
S. Fabrin skrev den 05-12-2022 15:37:31

Når komfurudtaget kun har 2 faser, nul og jord, skal du forbinde efter det skema der viser 2 faser, nul og jord.
1. Forbind en fase til klemme 1.
2. Forbind en fase til klemme 2 og forbind klemme 2 og 3 med et kort stykke ledning (en lus).
3. Forbind nullen til klemme 4 og forbind klemme 4 og 5 en lus.
4. Forbind jord til jordklemmen PE.
De fleste kogeplader bliver i dag koblet til 2 faser, nul og jord.

 Tak for hurtigt svar. 

Fase 1 er forbundet til klemme 1, fase 2 er forbundet til både klemme 2 og klemme 3 (ovn), begge ledninger kunne godt med deres kobber stykker passe fase 2 hullet. Jord er i PE og nullen er i N. Er det dumt at have gjort det på denne måde? Alt virker perfekt på apparatet, men vil self ikke have en brandrisiko. Hvis det er en dum måde jeg har gjort det på, kan du se linke til en lus jeg kan købe? Ved ikke hvad jeg skal google eller hvordan sådan en ser ud :) og skal en lus sættes oppe ved komfuret eller skal den forbindes imellem ledningernes endestykker (dem der går ind i faserne)?

Tusind tak for hjælpen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du køber ikke en lus, den laver selv af et kort stykke ledning. Hvordan har du lavet forbindelsen mellem 2 og 3? Hvordan har du lavet forbindelsen mellem 4 og 5? Du skal kun bruge 4 ledninger, når der kun er 2 faser, nul og jord. Så du får en tilovers. Det kunne være den brune.
Har du ikke et billede af tilslutningen væggen. 

fase
Hvis du kigger grundigt på billedet, kan du se en fabrikslus, som er en bøjle af kobber, så den er skam god nok.

Elektronikteknikeren
Annonce
S. Fabrin skrev den 05-12-2022 17:13:04

Du køber ikke en lus, den laver selv af et kort stykke ledning. Hvordan har du lavet forbindelsen mellem 2 og 3? Hvordan har du lavet forbindelsen mellem 4 og 5? Du skal kun bruge 4 ledninger, når der kun er 2 faser, nul og jord. Så du får en tilovers. Det kunne være den brune.
Har du ikke et billede af tilslutningen væggen. 

 Se venligst nedenstående billede, er det en farlig måde det er blevet gjort på? Komfuret virker helt fint, men har naturligvis slukket for el’et nu indtil jeg lige sikrer mig det er ok.


 Fabrikanten har lavet en metalskinne (lus?) som forbinder klemme 4 og 5 som er jord forbindelsen, disse udgør den blå ledning som er sat i Nulleren. Klemme 1 er i fase 1 og klemme 2 samt klemme 3(ovn, den brune ledning) er i fase 2. Fase 3 er tom, der er ikke adgang. Er dette en ok løsning eller er der brandrisiko? Både ovn og kogeplader kan tænde på samme tid fint.


 Hvis jeg skal have lavet en lus, hvordan gør jeg det? I må meget gerne forklare det helt lavtpraktisk, jeg er ikke erfaren i det her men jeg er god til at følge instrukser nøje. Og skal lusen forbinde klemme 2 og klemme 3 (ovn) oppe ved komfuret eller er det nede ved komfurudtaget at lusen skal ligge? 


Tusind tak på forhånd
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Muhdi

Det er bedre at lave denne samling bag på komfuret i stedet, da der ikke er så god plads i vægudtaget.

Den bøjle der sidder mellem 4 og 5, er muligvis lagt dobbelt, så du kan tage den ene og bruge mellem klemme 2 og 3.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 05-12-2022 20:01:44

Hej Muhdi

Det er bedre at lave denne samling bag på komfuret i stedet, da der ikke er så god plads i vægudtaget.

Den bøjle der sidder mellem 4 og 5, er muligvis lagt dobbelt, så du kan tage den ene og bruge mellem klemme 2 og 3.

 Er det farligt/uforsvarligt at lade det være som det er nu? Fordi alt virker helt fint nu nemlig, ja der var lidt pladsmangel i komfurudtaget men jeg sørgede for at få begge ledninger godt ind i hullet, jeg synes det er meget stabilt. Skruen er også meget godt skruet ned i. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er OK som det er lavet nu.

fase
S. Fabrin skrev den 05-12-2022 20:41:48

Det er OK som det er lavet nu.

 Tusind tak for hjælpen :)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis