Asbest i rørisolering?

Hej Folkens,

Jeg renoverede mit køkken for snart 3 år siden. Under den proces valgt vi at rive gulvet op og støbe nyt gulv. Vi valgt herunder at isolere varmerørene til mine radiatorer igen, da var blevet meget porøse og var gået mange steder.

Mange år efter kommer jeg så i tanke om noget, som jeg ikke skænkede en tank dengang, nemlig asbest…

Jeg har vedhæftet nogle billeder, som jeg heldigvis tog under renovationen, hvor man kan skimte til den isolering, som var på dengang.

Er der nogle klogehoveder derude, som kan give mig rolig i sjælen, om der har været stor sandsynlighed for asbest i isolering.

Min vurdering er at det ligner stenuld.

Vh
Shc
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt tydeligt Rockwool omviklet med pap, og er uskadeligt.

fase
Enig, det ligner helt almindelig stenuld.

En lille tilføjelse ud fra egen erfaring: Det er ikke voldsomt dyrt at få testet materialer for asbest. Man køber testen hos et firma, som så sender en et antal tape-strimler. Dem bruger man på det materiale/støv, man vil undersøge, og sender dem derefter ind i små poser. Kort derpå får man analyseresultatet - altså om der er asbestfibre og i så fald hvilken slags asbest (nogle typer er meget værre end andre).
For et par år siden lavede jeg selv en delvis renovering/nedbrækning, hvorefter nogle håndværkere skulle ind efterfølgende. Da jeg brød ned, fandt jeg flere materialer, hvor jeg var i tvivl om de indeholdt asbest. Og jeg havde det simpelthen så dårligt med at sende håndværkere ind, hvis der var risiko for asbeststøv. Så jeg tog en del prøver, som allesammen viste sig at være negative. Det var virkelig penge givet godt ud, for det gavnede min nattesøvn gevaldigt.
Jeg takker mange gange for jeres hurtige respons og jeg nu kan sove trygt igen :)

Olof det havde jeg også gjort, hvis jeg vidste bedre den gang :)
Som jeg har forstået det brugte man kun asbest (kiselgur) i bøjningerne. Det er er støbt/hårdt modsat mineraluld

Billederne viser mineraluld, men det er ikke ensbetydende med at der ikke har har været asbest i bøjningerne.

Jeg har selv haft en sag med ejerskifteforsikringen om asbest.
Det er naturligvis relevant at stille spørgsmålet, men til hvad nytte. Du kan jo alligevel ikke gøre noget nu, så hvad havde du tænkt dig. Ligge vågen fra nu af og resten af - - -  nå nej   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
StigN, isoleringen var den samme både på lige strækninger og bøjningerne. Der var ikke nogen forskel kan jeg huske.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis