Hjælp til placering af udluftningsventiler

Hej LDS

Jeg kunne godt bruge nogle ideer til placering af udluftningsventiler i et ældre hus, der ærlig talt godt kunne bruge lidt bedre luftcirkulation.

Jeg har begået et mesterværk af en tegning. Forklaring: Der er tale om et ældre annex af hhv. 1 og 2 lag mursten (øst/vestvendte mure). Taget hælder mod øst, hvilket vil sige, at der er 20 cm højere til loftet mod vest end mod øst. Der er ikke ventiler i nogen af vinduerne eller dørene. Eneste varmekilde er radiatoren placeret op ad en køkkenbordsmur, som delvist deler køkken og stue. Blå prik indikerer eneste nuværende udluftning, som jeg tænker at bevare. Jeg planlægger at installere en emhætte uden aftræk, fordi det er nemmest, og fordi der vil blive lavet mad i køkkenet 5-20 gange om året.

Mine overvejelser: Huset er i forvejen so-so isoleret, og jeg vil gerne undgå så meget varmetab som muligt. Jeg overvejer kraftigt en Duka One (eller tilsvarende) placeret ved orange prik. Det er ikke helt ideelt, da der er højere til loftet mod vest, men ydersiden af husmuren mod vest er desværre ikke tilgængelig for os (naboens grund), og jeg vil derfor helst undgå at placere ventiler i den væg. Gavlene opfylder ikke minimumskravet til vægtykkelse på 25 cm. Hvis det nu fungerer fantastisk, så kan jeg installere en ekstra i soveværelset senere, men det giver mest mening at fokusere på stue/køkken som det første.

Jeg er i gang med en større renovering og vil meget gerne forberede så meget som muligt nu, inden jeg begynder at fuldspartle, male osv. Og hvis der skal bores, så vil jeg gerne have klaret det hele i samme omgang. Er der noget andet, jeg bør overveje? Fx almindelige manuelle udluftningsventiler?

Tak fordi du gad læse så langt :)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har fat i det rigtige. Det faktum at loftet ligger højere i den vestlige side af huset har stort set ingen betydning. Du får et luftskifte og luften skal sagtens opblande sig selv. i badeværelse har der i mange år været et krav om udluftning så den ventil må du ikke fjerne, uden at du erstatter den med noget der eventuelt genvinder noget varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Tak for svar :)

Det var bestemt heller ikke tanken at fjerne den i badeværelset - nærmere tværtimod at den får en upgrade, når vi kommer dertil. Nu skal resten af hytten lige laves færdig først. Jeg tror, at vi holder fast i den oprindelige placering, og ideen om bare at have en enkelt til stue/køkken og soveværelse. Det er trods alt ikke mange kvadratmeter, der drejer sig om.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også