Tætningslister mellem vindue og rammet

Tætningslisterne, der sidder mellem vindue og ramme i vores andelsbolig er blevet møre, måske endda rådne og nok også et grosted for en masse svamp. Udover en forestående rens med Rodalon, tænker jeg at de skal skiftes.

Jeg har ikke kunnet finde en guide på nettet til netop den liste/fuge der sidder ved glasset og hvis hele ruden skal ud ved jeg på forhånd at det er en glarmester jeg vil have til arbejdet.

Men er det muligt at klare selv?

Og ja, før nogen pointerer det, så er vi blevet pinligt opmærksomme på at vores udluftnings-game skal oppes betydeligt for at undgå fugt i ruderne. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser såmænd ikke så galt ud hvis man tager alderen i betragtning.
Det ser ud til at det er en ældre model af termorude, sandsynligvis uden varm kant. Metallisten i ruden er en kuldebro der forårsager kondens på indersiden, vandet ligger sig ovenpå gummilisten. Samtidig er listen moderat udsat for sollys oppefra som nedbryder den, når man tørrer kanten af slides listen lidt i stykker, helt normalt. Hvis du checker undersiden i toppen ser den sikkert pænere ud.

Hvis du skulle gøre noget var det at udskifte ruderne til moderne energiruder der isolerer ca 3x så godt og udskifte listerne samtidigt.

Ruderne kan købes online på mål for meget rimelige priser.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Lister kan ikke skiftes uden at ruden skal tages ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis