Opdeling af el - villalejlighed

Jeg har købt en villalejlighed. Der er fælles kælder med overbo, hvor vi hver især har 2 vaskemaskiner.

El fra kælder er tilkoblet vores eltavle (stue). Vi betaler derfor for hans vaskemaskine og tørretumbler (og lys i kælder/opgang)

Hvilke muligheder er der for at splitte el fra kælder, så vi hver især betaler for eget forbrug?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Separation af grupperne så der ikke er overlap mellem "husstandene" + separate målere. Koster lidt knapper til en elektriker.
Alternativt finder i ud af hvad forbruget ca er pr måned (antal tøjvask etc) og bliver enige om en fast sats.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Velkommen på LDS.
Det rigtige er at der bliver trukket et elkabel fra overboens elmåler til hans vaskemaskiner. Til nød kan der monteres en bimåler så der er noget at afregne efter.
Har i også private kælderrum bør el også separeres der.
Et vaskerum bruger begrænser el. Hos os er der vaskerum (bruges kun af 1 lejlighed) + fælles affaldsskur. I skur er der bevægelsessensor, så der slukkes for lyset. Vi betaler årligt for max. 5 kwh (led-pærer), men så kommer lige den faste afgift til fællesmåleren.

Søren O
Det mest simple er en ny kabel fra overbo og ned til hans maskiner. Så kommer det på hans måler. 
Hvis der er separat kabel fra din tavle så kan der laves en bimåler der til ca. 1000 kr + installation. Hvis der er resterende plads til den i tavlen. 
Det sidste indebærer så at der skal afregnes imellem dig og din overbo, Der kan så opstå diskussion om hvornår der vaskes hvis man kører på timeafregning. Det kan bimåler ikke håndtere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hurtige svar.

Som jeg læser det, er den bedste og mest fair løsning, at der trækkes kabel op til overboens elmåler på 1 sal. Det lyder umiddelbart ret dyrt.

Alternativ er en bimåler, hvor vi så skal blive enige om en gennemsnitspris på kWh.

Med de variable elpriser vi har nu (som elmand beskriver), må i hellere ofre lidt ekstra på den rigtige løsning nu. 

Søren O
Den eneste løsning, som ikke giver spørgsmål om forbrug til vaskemaskine og tørretumbler, er at trække et kabel fra overboens gruppetavle.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis