Gammelt loftudtag Hjælp

Hej LDS,
Jeg står og har købt en gammel lejlighed, og skal have sat lampe op i soveværelset.
Har prøvet at sætte lampen til den røde og blå ledning, hvilket resulterer i at den tænder, men ikke kan slukkes på stikkontakten.

Foruden det er der ingen af stikkene i det rum der virker, skyder på at nogle af de andre ledninger skal sidde sammen på en vis eller anden,men ved simpelthen ikke hvad der er hvad.

Håber en herinde kan hjælpe mig til hvad der evt. skal hænge sammen, eller hvordan ledningerne evt. skal føres ind i et udtag.

Tak på forhånd!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal samle de 2 sorte med den blå.
Der kommer 1 hvid ud af det ene rør og 2 hvide ud af det andet. Her skal samle den brune med den hvide fra det første rør, og med én af de hvide fra det andet.
Dette bør få dine stikkontakter til at virke.

Lampen tilsluttes med den ene leding til den anden hvide fra røret med to hvide, og med lampens anden ledning til samlingen med blå/sort.

Hvis lampen så ikke virker, eller ikke kan slukkes, skal du bytte om på de hvide fra røret med 2 hvide.

Ja, det blev vist en lidt kryptisk forklaring, så hvis du ikke er helt sikker på, hvad du gør, så vil jeg anbefale at få en elektrikker til at lave det for dig. Også fordi de hvide/sorte stofledninger er meget skrøblige, så man skal passe meget på, når man rører ved dem. Få evt. monteret et nyt lampeudtag.
jenshøj skrev den 01-12-2022 13:46:26

Du skal samle de 2 sorte med den blå.
Der kommer 1 hvid ud af det ene rør og 2 hvide ud af det andet. Her skal samle den brune med den hvide fra det første rør, og med én af de hvide fra det andet.
Dette bør få dine stikkontakter til at virke.

Lampen tilsluttes med den ene leding til den anden hvide fra røret med to hvide, og med lampens anden ledning til samlingen med blå/sort.

Hvis lampen så ikke virker, eller ikke kan slukkes, skal du bytte om på de hvide fra røret med 2 hvide.

Ja, det blev vist en lidt kryptisk forklaring, så hvis du ikke er helt sikker på, hvad du gør, så vil jeg anbefale at få en elektrikker til at lave det for dig. Også fordi de hvide/sorte stofledninger er meget skrøblige, så man skal passe meget på, når man rører ved dem. Få evt. monteret et nyt lampeudtag.

 Det virkede satme! Tak skal du have 😁 den ene af de hvide fik strømmen i stikkontakten til at veksle on/off konstant, ved ikke om du kan sige hvad det går ud på?

Det sidste forstår jeg ikke meningen med (veksle on/off konstant ) Vil det sige at der er blinklys ved en stikkontakt uden at du ellers rører ved noget ?
ELLER tænder en stikkontakt når du tænder afbryder / lampe
Røret med De 2 hvide ledninger går ned til afbryder
Rør med sort og hvid kommer med strømmen eller går videre 
Kabel med brun og blå er det samme
Blå fra kabel sammen med den sorte OG sammen med blå fra din lampe. 
Hvid ved den sorte sammen med en af de hvide og sammen med brun fra kabel
Den sidste hvide sammen med brun fra din lampe.
Det er vist som Jenshøj kom frem til og skulle gerne virke. 
Hvis det blinker når du sætter noget i stikkontakt, og slukker på afbryder  så ombyt de 2 hvide oppe hvor det tilsluttes. Altså så den anden hvide sidder alene med lampen



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis