Ludbehandle rustik loft

Jeg vil gerne ludbehandle et 15 år rustik loft.
Nogle siger man bare kan købe hvid maling til billig penge og blande det op med vand ?

Passe det og hvilke forhold ? ( ca 60 m2)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan købe en maling der er lavet til netop det formål
men du skal nok i en rigtig malerforretning for at få det
I gamle dage var ludbehandling en vask at træet med kraftig lud. Det er der ikke mange, der har lyst til at gøre.

Det man i dag kalder ludbehandling er blot en laserende maling. Så teoretisk skulle det virke med en tynd maling. Normalt må man ikke blande for meget vand i maling, så bare at fortynde plasticmaling, er jeg ikke sikker på er godt.

Du skal altså ikke gå efter ludbehandling, men en transparent farve der ligner. Hvis træet er meget gult, bliver resultatet derefter.

Det skal renses grundigt ned og evt bleges lidt inden behandling - transparent hvid på gammelt gult træ bliver du ikke glad for.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der findes noget der hedder hvid ludning som er beregnet til det formål. 
Jeg har for ca. 20 år siden "ludet" mine lofter på 1. sal med kærnemælk. Altså den ægte kærnemælk som vist nok kun kan fås som økologisk. 
Nu 20 år efter er de stadig en smule hvide men mest af alt så er fyrretræet ikke fortsat med at blive mørkere / mere rødlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man kan også bruge kaolin eller også kendt som hvid pibeler til at lysne sine gulve, måske kan det bruges på loft også?
Men jeg vil tro du får det bedste resultat ved at gå efter Eriks forslag.

Du kan prøve Pintotex Panelhvid som fx kan købes hos Bygma. Den fås i forskellige grader af gennemsigtighed. Det har jeg gjort og det ligner ludbehandling. Men hvis loftet allerede er begyndt at blive gult, rødligt eller gråligt så bliver det ikke meget bedre, det vil det også være efter.

Ellers brug Caparol IsoSpær Ultra når du engang vil male det helt hvidt. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også