Fjerne rust på file.

Jeg har lige "avet" en bunke gamle file. Flere af dem har det fint, mens andre er meget rustne, da de har ligget i et haveskur i årevis.
Jeg er begyndt at rense dem i en spand sæbevand. Det har selvfølgelig gjort dem rene, men også meget rustne (mere end de var i forvejen) så jeg gætter på at kvaliteten af jernet ikke er super god, da andre af mine file ikke ruster på samme måde.

Er der et godt trik til at fjerne rusten, uden at det går ud over filens evne til at file ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Toiletrens fjerner rust måske det er en mulighed.
Elektrolyse skulle ikke være godt il skærende værktøj, da de skulle sløve skære.

Vil du gå all in, kunne evapo-rust være en mulighed   link

Vi prøver igen, i morgen --
En fil har en masse små fine skær. Hvis de ruster væk, er filen ikke til noget.

Hvis det blot er en smule, ville jeg give dem noget olie og børste dem med en stiv børste på tværs af skærene.

Hvis de let ruster, kan det tyde på at de ikke er af hærdet stål.

Jeg har renset nogle gamle file i fortyndet saltsyre og det virkede super godt, dels blev rusten fjernet og dels virkede de væsentligt skarpere end før de kom i syrebadet. Jeg brugte et højt pastaglas til at komme dem i, men der er selvfølgeligt mange andre måder at gøre det på.
Perhans hvor tynd er din saltsyre blanding, for det kunne da godt være et forsøg jeg ville prøve.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Prøv at lægge det rustne metal i helt almindelig lagereddike - det er yderst effektivt til at fjerne rust.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Jeg tror det var omkring 10% men som Kolding75 siger så kan lagereddike sikkert også bruges, det har jeg i hvert fald brugt med stort held til andre rustfjerningsopgaver.
Hvis du bruger syre, er det vigtigt at du får det fjernet igen, da syre fremmer rust.

Det bedste er at man umiddelbart efter at det har være i syre, dypper det i noget basisk. Det kan være vand med ganske lidt kaustisk soda eller natron. Derefter skal det skyldes i vand. Når værktøjet har været skyllet bør det tørres rimeligt hurtigt. Når det er tørt kan man give det lidt olie.

Takker for de gode råd.
Jeg vil forsøge mig med lagereddiken inden jeg går videre med skrappere midler.
Filene er som sagt meget gamle, så jeg håber at mindst et par af dem vil blive gode... så kommer den næste opgave at lave håndtag til dem, men det er heldigvis sjovt, og det har jeg gjort flere gange. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Husk at tage dem op af og til og giv dem en tur med en stiv børste, for at fjerne det snask, som eddiken har løsnet. Gør det om muligt ved stuetemperatur, og hvis processen går i stå, så prøv med ny eddike - pøj pøj!   

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg købte en stak snitbakker og tappe, som var meget rustne, ønskede ikke at bruge syre af nogen art, for ikke at skade skærene. (eddike er også syre) De stod ca en måned i blød i diesel olie, det fjernede langt det meste rust.
Et før billede af snittappene de var mest rustne, sidste billede efter de havde ligget i blød i diesel, og vasket i sæbevand. (efterfølgende beskyttet med Prolan)

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis