Texas fræser vil ikke trække

Midt i at jeg var ved at fræse, ville min fræser pludselig ikke trække. Motoren går fint, indtil jeg trykker fræser håndtaget ned, så kvæler jeg motoren. Det virker som om der er et eller andet der er blokeret mellem motor og skovlblade, da akslen skovlbladene sidder på, sidder urokkelig fast.
Hvad skal jeg kikke efter?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du taget fræseknivene af ?
Hvilken type Texasfræser, en af de gamle, eller en nyere model.
Sæt evt e billede ind...
De ældre texas havde to kæder med et mellemgear inde i røret, der går ned til akslen hvor fræseknivene monteres.
Så kunne der jo være gået kludder i kæderne?

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens
Jeg har haft knivene af, det virker som om noget er blokeret inde i kædekasse.
Og det er jo en af de ældre modeller, over 20 år gammel - men den har altid kørt upåklageligt, det er jo på den anden side heller ikke mange timer sådan en fætter kører hen over et år, i en almindelig husholdning 😂
Jeg forsøgte mig lidt med bak gearet, så nu sprang den rillet kilrem så, hmmm.
Så hvis du ud fra billedet kan vurdere hvad det er for en, ville jeg blive glad, for nu skal jeg jo så også ud og have fundet sådan en rem, og det er nok nemmest hvis man kender modellen, men klistermærker er længe forsvundet.
Der sidder en 5hk Honda motor på.
Håber du kan hjælpe.
Mvh
Johnny
Mener at Hobbymotor på Youtube har lavet en video om gearkassen på en ældre Texas fræser.

Bare en advarsel ... Han er en gidegin tidsrøver med sine videoer .

https://www.youtube.com/watch?v=HJAPwmYy_sg

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Du skal have kædekassen åbnet, så du kan se hvad der er sket.

En fræser som denne kan holde i mange år, hvis den løbende bliver vedligeholdt og kæden får den olie den skal have.
De er hvad jeg vil kalde en nyere model  
Som jeg husker er der to typer kædekasser, en der er svejse sammen, og en der er skrue sammen.
Hvis din ser sådan her ud, kan du nem adskille den.



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 30-11-2022 12:47:47

De er hvad jeg vil kalde en nyere model  
Som jeg husker er der to typer kædekasser, en der er svejse sammen, og en der er skrue sammen.
Hvis din ser sådan her ud, kan du nem adskille den.


 Tak for svar, det er den type kædekasse - og jeg har været ved at forsøge at skille det ad. Men som jeg ser det skal man have hele motoren af, for at demontere kædekassen. Jeg har fjernet alle bolte der holder kædekassen, på nær 1, og den sidder med boldthovederne lige ud for skærmene, så hvis jeg skal have den sidste boldt ud, skal jeg også have skærmene af, og det kræver jeg piller motoren af, syntes det virker noget omstændig 😂

jhjorsal skrev den 01-12-2022 16:14:02

je_ns skrev den 30-11-2022 12:47:47

De er hvad jeg vil kalde en nyere model  
Som jeg husker er der to typer kædekasser, en der er svejse sammen, og en der er skrue sammen.
Hvis din ser sådan her ud, kan du nem adskille den.


 Tak for svar, det er den type kædekasse - og jeg har været ved at forsøge at skille det ad. Men som jeg ser det skal man have hele motoren af, for at demontere kædekassen. Jeg har fjernet alle bolte der holder kædekassen, på nær 1, og den sidder med boldthovederne lige ud for skærmene, så hvis jeg skal have den sidste boldt ud, skal jeg også have skærmene af, og det kræver jeg piller motoren af, syntes det virker noget omstændig 😂


Ja det lyder besværligt, men så slemt er det nok heller ikke at afmontere motoren.
Du kan måske finde en reservedelstegning på texas hjemmeside, så kan du se hvordan et hele er strikket sammen, også god hvis der skal lidt nye stumper til.

 


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-12-2022 16:42:43

jhjorsal skrev den 01-12-2022 16:14:02

je_ns skrev den 30-11-2022 12:47:47

De er hvad jeg vil kalde en nyere model  
Som jeg husker er der to typer kædekasser, en der er svejse sammen, og en der er skrue sammen.
Hvis din ser sådan her ud, kan du nem adskille den.


 Tak for svar, det er den type kædekasse - og jeg har været ved at forsøge at skille det ad. Men som jeg ser det skal man have hele motoren af, for at demontere kædekassen. Jeg har fjernet alle bolte der holder kædekassen, på nær 1, og den sidder med boldthovederne lige ud for skærmene, så hvis jeg skal have den sidste boldt ud, skal jeg også have skærmene af, og det kræver jeg piller motoren af, syntes det virker noget omstændig 😂


Ja det lyder besværligt, men så slemt er det nok heller ikke at afmontere motoren.
Du kan måske finde en reservedelstegning på texas hjemmeside, så kan du se hvordan et hele er strikket sammen, også god hvis der skal lidt nye stumper til.

 Takker, jeg må se på det når jeg kommer hjem, jeg jobber i Søværnet og er væk de næste 6 uger, håber jeg må vende tilbage efter nytår.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis