Frostvæske på centralvarme?

Hej 
På grund af de lidt voldsomme priser på træpiller, bruger vi vores brændeovn og nogle gode hjemmesko til at holde varmen. Derfor er den eneste grund til at starte pille fyret at det bliver så kold, at der bliver minus grader i vores fyrrum. Så vil der være risiko for at rør, kedel og ekspansionsbeholder frost springer. 

Vil det give mening at fylde frostvæske på centralvarmen for at undgå det? 
Jeg synets at have hørt at frostvæske ikke køler så godt på en motor, hvis blandingen er for kraftig. Så måske det vil have indflydelse på centralvarmen også?


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har læst om flere der tilsætter kølervæske i deres varmeanlæg (man kan få en speciel pumpe til formålet). Jeg kender ikke blandingsforholdet, men ingen har opl. at det skulle give udfordringer med varmeafgivelse.
Frostvæske nedsætter overfladespændingen i vandet, hvilket kan medføre utætheder, hvis du har nogle dårlige samlinger.  Ved de temperaturer centralvarmen arbejder under, vil det ikke give dig problemer.
Meeeeen er du nu sikker på, at der bliver frost inden døre?

Med venlig hilsen
ktm

 

I industri varmeanlæg har jeg ofte oplevet at der tilsættes køle vædske til varmeanlæg. Det gælder naturligvis hvis der er noget opvarmning af indblæsnings luft i forbindelse med udsugning. Her står anlægget typisk udendørs og kan stå i flere dage uden at der tilføres varme . Jeg har ikke oplevet at det giver nogen problemer, rent bortset fra at påfyldning af vand er lidt mere bøvlet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
a pro pos centralvarmeanlæg - et andet "cowboy-trick" er at tilsætte lidt opvaskemiddel til centralvarmevandet, det reducerer vandets overfladespænding og dermed dets evne til at transportere støj, fx. fra pumper eller ventiler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis