Undertag på dekra?

Hejsa.
Vi har i maj måned købt et rigtig lækkert hus med en stor lade til. Vores drøm med hensyn til laden er at lave en stor gildesal ude på overetagen af laden. Der er monteret dekra på taget og spær/lægter ser rigtig godt ud. Mit spørgsmål er så hvad gør jeg herfra ? Man må vel ikke isolere og sætte dampspær op uden en form for undertag ? Dekraen er fugtig i det her vejr. Håber der er nogle som ved noget om dette 🙏
Hilsen Andreas 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man sætter undertag op hvis taget ikke er tæt. Hvis der er en god hældning på taget, burde det ikke være nødvendigt ved Dekra. Men det er super vigtigt, at der god ventilation mellem Dekra tag og isolering. Den type tag giver meget kondens, og ofte er taget lagt direkte på lægterne. Træet rådner hvis der ikke er ventilation, der kan holde træet tørt.

Dekra er et problematisk tag. Jeg har overtaget et hus med en 25 år gammel carport med Dekra tag. Selvom der er maksimal ventilation under taget, er lægterne, der holder tagryggen, rådnet op. Lægterne ligger mellem taget og de plader der udgør tagrykken (omvendt V). Selvom det er en uheldig metode, anbefaler Dekra den samme løsning i dag.
Okay tak for svar. 
Det  var også lidt selv den løsning jeg havde tænkt  var en mulighed. Jeg tænker at jeg laver  ventilation oppe i kip så der bliver rigeligt med ventilation. Men hvor mange cm tænker du vil være bedst mellem isolering og decra? for at give den mest optimale ventilation. Jeg har masser af mulighed for at laske noget på mine spær til at give en god ventilation. 
Jeg har Decra på min carport, de er helt tæt for slagregn og fygesne, vi ligger meget åbent, så fygesne skulle nok have fundet ind, hvis det ikke var tæt.
Jeg har aldrig opleve kondens på pladerne, og har ikke særlig meget ventilation i loftsrummet,  der er isoleret med 100mm ned mod carporten.
Jeg ville lave mindst 50mm luft under lægterne, hvis det er muligt, når du laver beklædning.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis