Hvilken VVS´er har ret?

Hej, 

Ifm. opgravning og isolering af kældergulve i mit hus fra 1953, har et autoriseret kloakfirma trukket nye kloakrør. Det eneste rør, der ikke er udskiftet, er blevet strømpeforet. Gl faldstamme er udskiftet med nye rør. Alt kører stadigvæk til eksisterende spulebrønd. 

Autoriseret VVS firma har ifm. køkkenvasken i stueetagen, ført 50 mm gråt afløbsrør igennem etageadskillelsen og videre ned i det orange brune kloakrør i kælderen. Derefter blev der i kælderen afsluttet med nye betongulve.  

Jeg har så haft besøg af en anden VVS´er, som siger at det er forkert! 
At det skulle have været mindst 70 mm gråt afløbsrør, når det er lukket inde i beton.

Har autoriseret VVS firma udført et korrekt arbejde med 50 mm gråt rør under beton eller har nr. 2 VVS´er ret ? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det vil aldrig give problemer m men skal det være helt efter reglerne m skal det være mindst 75 mm under beton
Jeg har haft lignende overvejelse på et afløb fra kar i badeværelse hvor jeg ikke gad og se på et 110mm rør op igennem gulv og klinker. Både min vvs + kloakmand sagde at kravet til renseadgang er 50mm, så her ved mig er udsagnet fra fagkundskaben at selvom de ville foretrække at lave det i 110mm hele vejen, så er det er lovligt at lave overgang til 50mm og indstøbe dette. Ved mig er det så kun selve opføringsrøret der er i 50mm og er ca 15-17 cm langt, resten er 110mm.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

bredker skrev den 28-11-2022 20:57:56

det vil aldrig give problemer m men skal det være helt efter reglerne m skal det være mindst 75 mm under beton
Tak for svar. Det er præcis det nr. 2 VVS´er sagde. Jeg har spugt det udførende VVS firma, som ikke er et lille firma, og de har svaret, at de altid laver det med 50 mm, med mindre kunden specifikt bestiller andet, og de mener det er efter bogen.

 

BOFH skrev den 28-11-2022 21:04:31

Jeg har haft lignende overvejelse på et afløb fra kar i badeværelse hvor jeg ikke gad og se på et 110mm rør op igennem gulv og klinker. Både min vvs + kloakmand sagde at kravet til renseadgang er 50mm, så her ved mig er udsagnet fra fagkundskaben at selvom de ville foretrække at lave det i 110mm hele vejen, så er det er lovligt at lave overgang til 50mm og indstøbe dette. Ved mig er det så kun selve opføringsrøret der er i 50mm og er ca 15-17 cm langt, resten er 110mm.

/BOFH 

 Tak for svar. Som du også kan læse, så svarer I forskelligt, og det er præcis det der pt også sker for mig, når jeg taler med firmaerne. Jeg er helt med på, at regler kan være en jungle, men det er lidt foruroligende, at fagfolkene ikke oplyser det samme. Det er netop renseadgangen, som nr. 2 VVS´er anfægter. Der er et lodret fald fra køkken vask til under gulv, hvor kloakrøret er efter bogen ifm. faldprocent.

Da afløbsrøret vil blive indkapslet i en kasse, der vil være lige til at tage af, så overvejer jeg om, der ikke findes en løsning, hvor man kan sætte et filter/si på, så man altid kan rense over gulv? Eller er det en fuldstændig skør tanke?
Søren O skrev den 28-11-2022 22:06:19

Prøv at søge på “wafix renserør grå 50 mm”.

 Tak Søren, fundet til kr. 85 på https://www.billigvvs.dk/wafix-graa-renseroer-mdaeksel-50-mm-677293 :D

Fra miljøstyrelses bekendtgørelse:
https://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-503-9/html/kap06.htm

6.1 Ledningssystemer
6.1.1 Mindste ledningsdimension

6.1.1.1 I bygninger

Ledninger, der fører gråt spildevand (afløb fra vask, bad, gulvafløb mv.), skal have en indvendig diameter på minimum 26 mm.

Liggende samleledninger, (ledninger der fører afløb fra mere end én installationsgenstand), der fører gråt spildevand, skal have en indvendig diameter på minimum 26 mm og dimensioneres efter DS 432.

Og i jord (som måske også gælder for indstøbte ledninger?)

6.1.1.2 I jord
Ledninger, der fører gråt spildevand, skal have en indvendig diameter på minimum 75 mm
Hej, Tak for svar. 
Jeg kan se, at de henviser til BR01, som er forældet, Gældende er nu BR18, og der er kommet en ny version af DS 432 afløbsinstallationer 14.7.2020. Den er nu downloaded = spændende aftenlæsning   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis