Returvarme ventil efter vvb mod pilleovn

Jeg kæmper med at holde temp nede på pilleovn. Har identificeret problemet: indstillingen på returventil efter vvb mod pilleovn. Det er en radiatortermostat med 10-80 grader.

Sætter jeg den under 60, kan mit pillefyr ikke køle nok ned når det sætter ud på 60 grader. Det rammer >90 grader om natten, hvor vvb er varm og der er mindre brug for varme generelt.

Årsagen til vi skruede ned for retur temp var larmen fra cirkulationen igennem vvb, som tidligere ejere installerede på væg mod soveværelse :/

Så spørgsmålet er: er det korrekt forstået at en retur termostat lukker for gennemløb over en vis temp? For så er logikken egenlig klar nok: pilleovn bliver for varm, men termostat lukker for cirkulation, så pilleovn ikke kan komme af med varmen.

Gulvvarmen styres af Rohr termostater. Er der noget primen med høj temp før dem - de sikrer vel at temp frem under trægulv aldrig overstiger det, som rum termostat kræver? (21-22 grader - langt under 28)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke helt problemet med for høj temperatur på pilleovn. Er der ikke en styring der kun kalder på piller når temperaturen bliver lav?
Ville det ikke være mere naturligt at montere en ventil der åbnede for vandcirkulationen når temperaturen i pilleovnen bliver hj nok.

Søren O
Søren O skrev den 28-11-2022 13:17:45

Jeg forstår ikke helt problemet med for høj temperatur på pilleovn. Er der ikke en styring der kun kalder på piller når temperaturen bliver lav?
Ville det ikke være mere naturligt at montere en ventil der åbnede for vandcirkulationen når temperaturen i pilleovnen bliver hj nok.

 Ovnen måler på temp og slukker efter 60 grader. Men når der ikke bruges varme andre steder, så kan den - i afbrændingen af pillerne i ovnen - ryge op over 90-95 grader, hvor alarmen lyder. Det er pænt svært at sove efter en alarm. 


Det virker ret unaturligt at regulere flow via temp efter vvb. Jeg tror, det handler om at sikre veksling til vvb og at for høj fart kan modvirke det. Eller at undgå kalk udfældning ved vekslen mellem pis varmt kedel vand vs brugsvand. Men alt under 65-70 grader på returen giver lejlighedsvis alarmer (som i tillæg gør konen både træt og utryg).

Men jo, ideelt set sendte den varmen et eller andet sted hen, når den 1) er varm nok og 2) vvb ikke kalder. I realiteten bruger den så fremføringsrørene til gulvvarme til køling, for alle kredsene har termostat.

Det virker bare ulogisk for en ikke-vvser, som det er nu. Det er deraf min ide om en stor buffer tank udspringer, så ovnen altid kan brænde max igennem og komme af med al varmen. 
Det lyder nærliggende med en stor bufferbeholder, men har du et jævnt varmeforbrug hjælper det ikke. Du har sikkert købt din pilleovn for stor.

Søren O
Søren O skrev den 28-11-2022 16:38:10

Det lyder nærliggende med en stor bufferbeholder, men har du et jævnt varmeforbrug hjælper det ikke. Du har sikkert købt din pilleovn for stor.

 Den er fra forrige ejer, men tror systemet er for gds g for lidt “hvad virker i praksis”

Du kan undlade dine stuetermostater, og så køre med konstant varme på gulvvarmen. Den fælles termostat der sidder der stiller du på de 28 - 32 grader som trægulve godt kan klare. ( der er lavere temperatur ved selve gulve end den indstillede temperatur) 
Så stilles alle stue termostater op på f.eks. 35 grader. På den måde er der altid en buffer i dine gulve, og varmebehovet bliver ikke sådan pludselig lukket af. 
Er der enkelte rum som bliver for varme så skal der reguleres lidt på flow i gulvvarmen. Der hvor man indregulerer efter hver strengs længde.
Er du i tvivl om hvordan så må du vende tilbage med et spørgsmål om dette. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 28-11-2022 23:35:55

Du kan undlade dine stuetermostater, og så køre med konstant varme på gulvvarmen. Den fælles termostat der sidder der stiller du på de 28 - 32 grader som trægulve godt kan klare. ( der er lavere temperatur ved selve gulve end den indstillede temperatur)
Så stilles alle stue termostater op på f.eks. 35 grader. På den måde er der altid en buffer i dine gulve, og varmebehovet bliver ikke sådan pludselig lukket af.
Er der enkelte rum som bliver for varme så skal der reguleres lidt på flow i gulvvarmen. Der hvor man indregulerer efter hver strengs længde.
Er du i tvivl om hvordan så må du vende tilbage med et spørgsmål om dette. 

 Ideen er egentlig rigtig fin, men vel udfordres af, at jeg vel så får fyret endnu mere i tomgang fordi der køles mere af når der sendes mere varme ud i systemet, som så kalder på mere varme? Altså at problemet flyttes fra for meget varme til for lidt?


Tror også jeg har fundet en løsning. Ihverfald ingen alarm mens jeg var bortrejst og konen alene:
- stop for varme prod på 60° (som jeg forsøger at øge en grad per dag nu op mod 70° så ovnen brænder mere effektivt)
- returventil på 60
- vand på 55-60 (kl 20 på termostat)
Dit ræsonnement er ikke korrekt. 
Der sendes ikke mere varme ud i systemet, det bliver bare en mere jævn varme. OG du aftager lidt varme hele tiden 
Det har altid være et problem med termostater der slår fra når man f.eks. fyrer fastbrændsel kedel. Det bliver netop varm nok, fyret har stadig energi i sig og termostater lukker af for varmen og så koger fyret.
Det er naturligvis lidt anderledes med pillefyr, men det ligner lidt 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-12-2022 00:39:51

Dit ræsonnement er ikke korrekt.
Der sendes ikke mere varme ud i systemet, det bliver bare en mere jævn varme. OG du aftager lidt varme hele tiden
Det har altid være et problem med termostater der slår fra når man f.eks. fyrer fastbrændsel kedel. Det bliver netop varm nok, fyret har stadig energi i sig og termostater lukker af for varmen og så koger fyret.
Det er naturligvis lidt anderledes med pillefyr, men det ligner lidt 

 Tak, giver god mening. Det er netop følelsen af at “nu er den der” med et “hov, nu slukker det” for ofte fordi termostaterne holder varmen i en afgrænset, lille kreds der hurtigt bliver varm. 


Når der var været slukket og der eksempelvis mangler et par grader i rummene og brugsvand er køligt, så brænder den jævnt og længe og mere økonomisk end det mange stop-go.

Rent praktisk når jeg har elektroniske termostater skal jeg vel være sikker på, at fremføringstemp er max 28-30g ved at stille den termostat der styrer det, og så bagefter skrue rum termostater op til eks 28 grader (som i praksis er helt åben)? 
Ja det er måden, og så skal du mærke efter om du fryser eller det er ok. Så må du stille lidt på den fælles temperatur.
Hvis der er nogen rum som bliver alt for varme så er det galt med indreguleringen. Men der sker jo ikke noget ved at enkelte rum kører på sin elektroniske termostat. Der skal bare være en grund last som kan aftage lidt varme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis