Stavvibrator hvor stor?


Jeg skal have leveret beton til et randfundament og skal bruge en stavvibrator. Mit spørgsmål går på om alle stavvibratorer skal bruges med en frekvensomformer? Jeg har ikke bil og tænker på størrelser og levering.
Med venlig hilsen 
Alexsiw












7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt en som denne...
(link ikke ment som reklame og kan muligvis findes billigere.... Eller brugt på online markedspladser)
https://www.toolster.dk/rabbit-stavvibrator-saet-rabbit38x1-5m/

Men den ville jeg mene skulle være "rigeligt okay" til formål.
Senest har jeg brugt min til et lille trappe projekt. Det klarede den rigeligt fint :-) 
Hvis det er et randfundament til et alm 1 plans hus uden kælder har man kunnet klare sig uden stavvibrator de sidste 100 år.
Hvis du skal støbe alene og du ikke har prøvet det 100 gange før er det en fordel at lægge den nederste række armering ned på nogle fundablokke inden bilen kommer med betonen.

Selvbygger med stort S. 
Du kan f.eks. købe en håndholdt elektrisk hos www.fruugo.dk for 649 kr.

Her i 2014 købt en håndholdt elektrisk stavvibrator hos www.primusdanmark.dk varenr 5028 til kr. 895 + moms.
Efter hånden har den vibreret 30-40 m3 beton, uden problemet.
Den er dog udgået.


At betalt 3.000-4000 kr. for en stavvibrator er, i min optik, langt over målet.
Tak for jeres svar. Jeg mener også at det bør kunne lade sig gøre med en stok eller lignende. Og ja Superdiy, jeg tænker også på det du skriver med noget under armeringen, men nogle mindre brosten, hvis det ellers er nok. Jeg får levering af beton midt december.
Jeg må give Superdiy ret. Man har kunnet støbe et fundament uden at vibrere betonen masser af år. Du behøver ikke lægge fundablokke hele vejen i bunden bare sådan at armeringen er omgivet af beton i hele længden. 
Hvordan får du leveret betonen? Bliver den pumpet eller aflæsset i renden. Eller skal du selv fylde den i renden? I sidste tilfælde kan du bare fylde beton i til den højde hvor armeringen skal ligge og lægge armeringen i betonen og fortsætte med at fylde beton i.

fase
Annonce
Jeg vil påstå at vibrere beton i fundablokke er en rigtig god ting. Jeg har en kælder hvor det ikke er lavet ordentligt. Soklen har været utæt, men en nu tætnet udefra. Borer jeg huller i soklen er der masser af hulrum i den.

Søren O
Betonen bliver leveret med transportbånd. Jeg sikrer mig der kommer beton hele vejen rundt. Jeg lejer en stavvibrator for en sikkerheds skyld, da jeg fra mit punktfundament til et skur i vinter, så hvor stor forskel det havde:-) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis