Sortering af affald

Hej til Jer alle. Vi skal jo nu til at sortere i 10-12 grupper. Har i nogle forslag til opbevaring af de forskellige fraktioner inden de bliver båret ud.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har vel ca. 4 stykker til daglig sortering.
Resten tager du med når du afleverer dette.
Personligt har jeg en rode papkasse med hvad der ikke lugter til glas, metal, pap, papir, plast, el, tøj som så sorteres med det andet.
Jeg har lavet et bord/reol i køkkenet til alle de kasser, så sorteringen bliver så nem så muligt.
Siden billedet er blevet taget, har jeg fået lavet flere kasser, så alle hylderne er fyldt.
Vi har også en spand til "farligt" affald som batterier, spraydåser, småt elektronik mm som jeg dog opbevarer i garagen...
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej  tak for svar. Pink det ser meget fint ud. desværre har vi ikke plads i køkkenet til flere møbler. I mange år har vi haft en spand under vasken til det grønne affald inc kaffefiltre. det er længe om at begynde og lugte. Så har vi den sædvanlige affaldspose til kødaffald , blød og beskidt plastic, men det går jo ikke længere. Alt organisk skal i den samme, og hård og blød plast skal sammen uden at rengøres. Vi kommer til at besøge beholderne noget oftere. Faktisk kommer sorteringen til at genere extra affald.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg var i starten meget forbavset over hvor meget plast man får smidt ud.  Men til gengæld er "restaffald" helt i bund, når man først får vanen med at sortere.
Ja, det bliver til flere ture ud til skraldespandene, men det er jo bare en vane.
Madaffald har vi også i en spand under køkkenvasken, men det bliver ikke til så meget, men da jeg er en voksen mand, så der bliver altid spist op   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nej madaffald er ikke tilberedt mad det er rester fra før tilberedning kødafpus rester fra saltede sild mm. Alt mad som bliver til overs.Hvis jeg spiste op (hvad jeg sagtens kunne) ville jeg hurtigt ikke kunne passe mit tøj. Enten spiser jeg det næste dag til frokost eller der er nok til at fryse ned til en anden dag. Men vi har en reol ude i entreen hvor det står sko. Måske kan vi sætte nogle plast beholdere der. Og kopiere dit system. Det der genere mig er at alt det grønne skal blandes med tilberedt og rå kød og fisk. Jeg formoder at det hele så går til biogas, som jeg ikke synes er den bedste måde at anvende det grønne affald på.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Fint med sortering og genanvendelse, men personligt synes jeg det har taget overhånd, ikke mindst prisen for her bliver det 700 kr. dyrere om året. Vores velfungerende affaldsbeholder og mio. dyre skraldebiler fra 2015 skal igen udskiftes. Her i min hjemkommune skal vi til at sortere i 10 fraktioner: Glas, pap, papir/karton, metal, plast, tekstiler, mælke- og fødevarekartoner, restaffald og madaffald samt farligt affald (lyspære/batterier/deodoranter m.m.) Vores forbrændingsanlæg mangler i forvejen affald til produktion af fjernvarme, så importen af småt brandbart fra UK skal øges, samtidigt med at der nu skal indkøbes endnu mere træflis og træpiller.

Ps. Jeg læste i en rapport at kun 15% af det sorteret plast bliver genanvendt. 
Pps. Her har vi en balje til genanvendelig emballage under køkkenvasken, madaffald komposteres eller gives til hønsene - så rummet i affaldsbeholderen til madaffald har aldrig været i brug.   
Hvis man tror på at vi hvert år bruger 3x de resurser som der er til rådighed. så må man vel starte et eller andet sted, for at få gang i omstillingen. Jeg tænker lidt at har man råd til at købe dit og dat har man vel osse råd til at betale for at få det væk. Lidt lissom med affald i skoven kan du bære det ud så kan du osse bære det væk.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg har også en kompostbeholder til det grønne affald som gullerodstoppe, kartoffelskræller, de ydre salat blade mm.
Det har jeg haft i årevis, fordi det er tudetosset at køre det væk og derefter købe dyr jord/gødning til haven.

Så den smule der ryger til kommunen er osteafskæringer, æggeskaller, bananskræller og en sjældent gang en endeskive rugbrød eller lidt sovs...

En ting jeg så ikke fatter her hos os, er at mælkekartoner skal sorteres som plast   

Kan huske at der for mange år siden var en kampagne hvor man opfordrede forbrugerne til at at pakke deres varer ud nede i supermarkedet og smide den overflødige emballage ud der.
For hvis Brugsen eller Netto blev oversvømmet med affald så ville de kunne påvirke producenterne kraftigere end forbrugerne ellers ville kunne.
En af mine største kæpheste er tandpasta... Hvorfor skal den pakkes ind i en papæske uden på tuben ?
man kan sælge remulade uden en papæske....  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

En af mine største kæpheste er tandpasta... Hvorfor skal den pakkes ind i en papæske uden på tuben ?
man kan sælge remulade uden en papæske....  

 Samme her - og så synes jeg det er dybt godnat at meget emballage kun er fyldt 1/2 eller i bedste fald 3/4 op med indhold. De eneste få produkter jeg lige på stående fod husker er fyldt helt op, er havregryn, pasta og rosiner i poser. (red.) nå ja.. og dåsemad. Remoulade, mayonnaise, makral- reje- og italiensk salat i plastbæger er ren emballagemisbrug.

Ps. Nok har vi en  emballageafgift, men jeg så heller vi også fik en CO2 afgift på overflødig emballage, end på fødevare som kød. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis